تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

در این نوشته می خوانید:

در تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی تنها یک تصویر گرفته می شود که در آن دندان ها، استخوان فک ها و ساختارهای اطراف نشان داده می شوند. دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان از این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای تشخیص مشکلات دندانی و طراحی درمان ها استفاده می کنند، بویژه برای دندانپزشکی ترمیمی مانند ایمپلنت های دندانی، یا صاف کردن دندان ها و کار ارتودنسی.

در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که تصاویر رادیوگرافی پانورامیک چگونه عمل می کنند، از این فرایند انتظاری باید داشت، همچنین نحوه ارسال تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از طریق ایمیل را توضیح می دهیم، در صورتی که این چیزی است که شما به کمک آن نیاز دارید.

پرتوهای دندانپزشکی پانوراما چیست؟

بر خلاف دیگر انواع تصاویر رادیوگرافی دندانپرشکی با اشعه ایکس، که فقط یک دندان یا یک بخش از دهان را می گیرد، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس کل دهان را در یک تصویر واحد نشان می دهند. اصطلاح فنی برای یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس، ارتوپانتوموگرام orthopantomogram است، بنابراین می توانید مشاهده کنید که چرا به طور خلاصه آن را تحت عناوین تصاویر OPT یا OPG با اشعه ایکس می شناسند.

تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی به دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان در شناسایی مشکلات دندانی کمک می کنند که با هر روشی غیراز آن، تشخیص آن دشوار یا غیرممکن بود. این مشکلات عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان، بویژه زیر یک پر شدگی دندان یا بین دو دندان
  • عفونت های دندان، از جمله آبسه ها در انتهای ریشه دندان یا زیر خط لثه
  • دندان های عقل نهفته
  • تحلیل رفتگی در استخوان فک ناشی از بیماری لثه یا از دست رفتن دندان
  • هایپردنشیاHyperdontia و هیپودنشیا hypodontia (شرایط داشتن دندان بیشتر و کمتر از حد معمول، به صورت ژنتیکی)
  • تومورهای مرتبط با سرطان فک یا سرطان دهان

شما می توانید به راحتی پر شدگی ها، پوسیدگی های دندانی و دندان های عقل را روی یک تصویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس مشاهده کنید.

نکته مهم این است که، برای افرادی که به دنبال درمان های دندانپزشکی در خارج از کشور هستند، یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می آورد تا وضعیت سلامت دهان و دندان های شما را از راه دور به درستی مورد ارزیابی قرار دهد و یک تخمین هزینه برای طرح درمان شما ارائه دهند. هنگامی که به کلینیک می رسید، هنوز هم یک معاینه کامل برای شما انجام خواهد شد، اما تا آن زمان تصور خوبی از درمان مورد نیاز و هزینه تقریبی خواهید داشت.

در برخی موارد، ممکن است انجام رادیوگرافی پری آپیکال (که روی جزئیات چند دندان متمرکز شده است) یا یک سی تی اسکن نیز لازم باشد. سی تی اسکن دندانی، یک تصویر سه بعدی تولید می کند، که بویژه برای ارزیابی تراکم استخوان هنگام دریافت ایمپلنت های دندانی مفید است.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصویر رادیوگرافی پانورامیک دندانی با اشعه ایکس چگونه گرفته می شود؟

هزاران کلینیک دندانپزشکی در سراسر دنیا دستگاه رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی را در محل کلینیک های خود نصب کرده اند، بنابراین می توانید با سؤال کردن از دندانپزشک معمول خود شروع کنید. اگر آنها تجهیزات مناسبی نداشته باشند، باید بتوانند یک کلینیک در نزدیکی مطب خود به شما معرفی کنند که این خدمات دندانپزشکی را ارائه می دهند.

فرایند گرفتن ارتوپانتوموگرام orthopantomogram

یک دستگاه رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس دارای دو طرف است: یکی دارای لوله اشعه ایکس و دیگری دارای یک فیلم یا گیرنده است. آنها روی یک بازوی چرخان تعبیه شده اند که به صورت ۱۸۰ درجه اطراف سر شما می چرخد ​​تا تصویر کاملی بگیرد. سر شما تکیه داده شده است، در حالی که بازو برای گرفتن تصویر می چرخد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی پری آپیکال دندانپزشکی

به منظور آماده سازی برای گرفتن عکس رادیوگرافی از دندان ها با اشعه ایکس، ممکن است از شما خواسته شود:

  • هر گونه جواهرات، عینک یا سایر اشیاء فلزی که ممکن است موجب مبهم شدن تصاویر شود را بردارید.
  • پیش بند سربی را بپوسید تا از قرار گرفتن بقیه بدن شما در معرض پرتو محافظت کند.
  • بایت خود را روی یک بلوک نازک قرار دهید تا دهان شما را کمی باز کند.

رادیولوژیست سر شما را روی محل مخصوص استراحت چانه قرار می دهد و ممکن است در قسمت جلویی و طرفین سر شما تکیه گاه های کوچکی وجود داشته باشد. برای گرفتن یک تصویر شفاف مهم است که کاملاً بی حرکت بمانید. این فرایند معمولاً در حالی که ایستاده هستید انجام می شود، اما اگر در حالت نشسته احساس راحتی بیشتری می کنید، می توان دستگاه را تنظیم کرد. همچنین می تواند افرادی که از ویلچر استفاده می کنند را درون خود جای دهد.

گرفتن تصویر فقط ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول می کشد. تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس کامپیوتری شده مستقیماً برای رادیولوژیست ارسال می شود تا بتواند بلافاصله آن را مشاهده کند و یک ارزیابی انجام دهد.

بسته به سلامت دهان و دندان شما، دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که هر ۶ تا ۲۴ ماه یکبار تصاویر رادیوگرافی جدید با اشعه ایکس بگیرید.

آیا تصاویر رادیوگرافی دندانی با اشعه ایکس ایمن هستند؟

تصاویر رادیوگرافی دندانی با اشعه ایکس در صورتی که مطابق با اقدامات احتیاطی صحیح ایمنی گرفته شوند، از جمله مواردی که در بالا توضیح داده شد، فوق العاده بی خطر تلقی می شوند.

گرچه تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانی با اشعه ایکس شامل مقدار اندکی قرار گرفتن در معرض پرتو می شود، اما این پرتو پس از انجام این فرایند در بدن باقی نمی ماند. حتی برای نوزادان و کودکان خردسال، که نسبت به پرتوها حساس تر هستند، میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس دندانپزشکی خطر محسوب نمی شود.

گرچه دیگر انواع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس شامل تجهیزاتی هستند که داخل دهان قرار می گیرند، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس خارج دهان انجام می شوند. به همین دلیل، این نوع تصاویر اغلب روش ارجح برای تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای کودکان خردسال و نوزادان هستند.

آیا تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس برای کودکان بی خطر هستند؟

همه افراد پیوسته در معرض پروتو ناشی از خورشید، تلویزیون، پروازهای هواپیما، و حتی موز قرار می گیرند! گرچه این به اصطلاح اشعه های “در سطح پس زمینه” برای اکثر افراد ۱۰۰% بی خطر هستند، اما کودکان نسبت به قرار گرفتن در معرض پرتوها حساس تر هستند، بنابراین تنها طبیعی است که نگران تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس باشید.

تصاویر رادیوگرافی مدرن دندانپزشکی با اشعه ایکس از پرتو بسیار، بسیار، بسیار اندکی استفاده می کنند و چیزی نیستند که باید نگران آن باشید. اگر به عنوان والدین یا سرپرست، نگران اشعه ایکس دندانپزشکی هستید، از دندانپزشک خود بپرسید:

  • امیدواریم این تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس چه چیزی را نشان دهند؟
  • آیا آزمایش های تشخیصی دیگری نیز وجود دارند که بتوانیم به جای آن استفاده کنیم؟
  • گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس چه خطراتی می تواند داشته باشد؟

تنها زمانی که ممکن است تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس بی خطر نباشند، در دوران بارداری است. اگر باردار هستید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به دندانپزشک یا رادیولوژیست خود اطلاع دهید. آنها ممکن است تصمیم بگیرند تا بعد از زایمان، هر گونه تصویر رادیولوژی دندانپزشکی با اشعه ایکس را به تعویق بیندازند.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

آیا گرفتن تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس ضروری است؟

همیشه گرفتن یک تصویر پانورامیک کامل با اشعه ایکس ضروری نیست. اگر لازم است دندانپزشک شما تنها روی چند دندان متمرکز شود، ممکن است یک تصویر رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس که کوچکتر است کافی باشد. دندانپزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چه چیزی بهتر است.

با این حال، اگر دندانپزشک شما به ارزیابی کامل دهان شما- از جمله فک شما- نیاز داشته باشد، ممکن است یک عکس رادیوگرافی پانورامیک کامل با اشعه ایکس لازم باشد. این اغلب هنگام ارزیابی سلامت کل دهان بیماران جدید یا هنگام طراحی درمان کاشت ایمپلنت های دندانی انجام می شود.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس همچنین ابزاری مهم برای نظارت روی رشد و نمو دندان ها و فک های کودکان هستند. دندانپزشک شما تصویر رادیولوژی مناسب را با توجه به هر شرایطی که لازم باشد ارزیابی کنند توصیه خواهد کرد. مهمترین مزیت تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس این است که آنها خیلی سریع نمای کاملی از کل دهان شما را ارائه می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی

یکی دیگر از مزیت های این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس این است که تصویری مسطح از ساختار خمیده فک شما ایجاد می کند که باعث می شود تجزیه و تحلیل هر قسمت برای دندانپزشک شما آسان شود.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تفاوت و شباهت های رادیوگرافی پانورامیک و رادیوگرافی معمولی

وقتی صحبت از تصاویر رادیوگرافی در دندانپزشکی به میان می آید، دو نوع تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس وجود دارد که به طور سنتی ارائه می شوند. یکی رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، و دیگری رادیوگرافی سنتی است. هر دو تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس اهداف خاص خود را در زمینه دندانپزشکی دارند و به عنوان انواع مختلفی از تصاویر برای کمک به دندانپزشکان در ارائه بهترین خدمات ممکن به بیماران خدمت می کنند.

هدف از عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس که در زیر مورد بحث قرار گرفته اند، به دندانپزشک شما کمک خواهند کرد تا تعیین کند که کدام تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای نیازهای شخصی شما مناسب است.

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک از مقادیر بسیار اندکی از پرتو اشعه ایکس استفاده می کنند تا به گرفتن یک عکس از کل دهان در یک تصویر دو بعدی کمک کنند. این تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در فرایندهای روزمره دندانپزشکی استفاده می شوند و بیمار را تا حد ممکن در معرض کمترین مقدار پرتو اشعه ایکس قرار می دهند در حالی که هنوز هم تصویر مورد نیاز دندانپزشک برای کار با آنها را در اختیار او قرار می دهند تا مراقبت های با کیفیت را به بیمار ارائه دهد. از جمله کاربردهایی که این تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دارند به عنوان آماده سازی برای پروتزها، بریس ها، کشیدن دندان ها و کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند.

برای گرفتن این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس هیچ آماده سازی خاصی از طرف شما نیاز نیست. با این حال، در صورت باردار بودن، آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. تنها باید هر گونه عینک یا جواهرات یا سایر اشیاء فلزی که ممکن است در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تداخل ایجاد کنند، را در آورید. بعلاوه یک پیش بند سربی دریافت خواهید کرد که پوشیدن آن حین گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس به محافظت از بقیه بدن در برابر هرگونه قرار گرفتن احتمالی در معرض پرتو کمک می کند.

تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس

تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس آن دسته از تصاویر رادیوگرافی هستند که از مقدار بیشتری تابش اشعه ایکس استفاده می کنند و می توانند عکس دهان را  به جای دو بعدی به صورت سه بعدی بگیرند. با این حال، در این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تنها بخشی از دهان گرفته می شود اما تصاویر دقیق تری ارائه می دهند که این امکان رای برای دندانپزشکان فراهم می کند تا کارهای دقیق تری انجام دهند. تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس عموماً در زمینه دندانپزشکی مورد نیاز هستند، زمانی که یک دندانپزشک به تشخیص نیاز داشته باشد یا لازم باشد به ریشه مشکل برسد تا بتواند مشکل را درمان کند.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک و سنتی هر دو یک هدف را ارائه می دهند:

این موضوع به بهتر بودن یک نوع تصویر رادیوگرافی در مقایسه با تصویر دیگر مربوط نمی شود. واقعیت این است که هر دو نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در جامعه دندانپزشکی اهداف مختلفی را برآورده می سازند. تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس یک روش عالی برای کاهش قرار گرفتن در معرض پرتو هستند، زمانی که دندانپزشک به یک تصویر ساده از کل دهان نیاز دارد. با این حال، هنگام تلاش برای تشخیص یک مسئله در قسمت خاصی از دهان، دندانپزشک به عکس رادیوگرافی سه بعدی با اشعه ایکس نیاز دارد که جزئیات بیشتری داشته باشد، و تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس آن تصاویر دقیق تر را ارائه می دهند تا تشخیص صحیح قابل انجام باشد.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تفاوت تصاویر رادیوگرافی پانورامیک و بایت وینگ دندانپزشکی

بر خلاف تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس که باید هر چند سال یکبار گرفته شوند، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس معمولاً فقط در صورت نیاز گرفته می شوند. یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک برای ارائه نمای دقیق از هر دندان انجام نمی شود، بلکه برای ارائه نمای بهتری از مناطق سینوس ها، مناطق بینی و عصب فک پایین انجام می شود. هنگامی که بیمار درد شدید دارد و وقتی این احتمال وجود دارد که یک مشکل سینوس باعث ایجاد مشکلات دندانی شده است، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس نسبت به تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس ارجح هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرفتن چند عکس رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس در سال ایمن است؟

با این حال، بر اساس فته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، در حالی که قرار گرفتن در معرض اشعه حین گرفتن یک عکس رادیوگرافی سنتی داخل دهانی با اشعه ایکس (مانند یک تصویر رادیوگرافی بایت وینگ) تنها ۰۰۵/۰ msv است، قرار گرفتن در معرض اشعه حین گرفتن عکس رادیوگرافی پانورامیک در حدود ۰۱/۰ msv است. گرچه یک عکس رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس هنوز کاملاً بی خطر است، اما اگر نگران گرفتن یکی از آنها هستید، برای صحبت کردن با دندانپزشک خود تردید نکنید.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس چه کاربردهایی دارند؟

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس در دندانپزشکی بسیار متنوع هستند و از آنها در موارد زیر استفاده می شود:

  • معاینه بیماران با رفلاکس گگ شدید (ایجاد تهوع با ورود ابزار به داخل دهان)
  • ارزیابی پیشرفت اختلالات مفصل فکی گیجگاهی TMJ
  • نشان دادن کیست ها، تومورها، و ناهنجاری های پنهان
  • نشان دادن ناهنجاری های استخوانی
  • آشکار ساختن عفونت ها
  • نشان دادن دندان های نهفته
  • نشان دادن شکستگی های فک
  • طراحی درمان (پروتزهای کامل و پارسیل، بریس ها و ایمپلنت ها)
  • آشکار ساختن بیماری لثه و حفره های دندانی
تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس، هر چند وقت یکبار نیاز هستند؟

دندانپزشک شما این تصمیم را خواهد گرفت. بیماران پرخطر ممکن است هر شش ماه به تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس نیاز داشته باشند، در حالی که بیمارانی که سابقه دهان و دندان سالمی دارند، فقط ممکن است هر چند سال یک بار به یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک احتیاج داشته باشند.

هزینه تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس چقدر است؟

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، ممکن است برای تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی خود با اشعه ایکس، هزینه اندکی بپردازید یا چیزی پرداخت نکنید. قیمت ها به محل دندانپزشک شما و هزینه های ثابت تجاری آنها بستگی زیادی دارد.

توجه داشته باشید که در برخی از کلینیک ها، هزینه تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس به عنوان بخشی از هزینه های معالجه شما محاسبه می شود. اگر مورد شما اینطور باشد، پس نیاز نیست نگران هزینه اولیه باشید.

نکاتی برای ارسال تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس به صورت دیجیتالی

بنابراین، اکنون می دانید یک تصویر رادیوگرافی دندانپزشکی چگونه گرفته می شود. اما اگر نیاز داشته باشید آن را برای یک دندانپزشک خارج از کشور یا در جای دیگر داخل کشود ارسال کنید چطور؟

ساده ترین راه برای گرفتن تصاویر دیجیتالی رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس که بتوانید از طریق ایمیل آن را ارسال کنید این است که از کلینیک نسخه دیجیتال بخواهید. آنها ممکن است بتوانند آن را برای شما ایمیل کنند، یا ممکن است یک سی دی با پوشه ای دریافت کنید که می توانید آن را ضمیمه یک ایمیل کنید.

اگر فقط یک نسخه فیزیکی از تصویر رادیوگرافی دندان خود با اشعه ایکس دارید، دو روش وجود دارد که می توانید آن را به صورت دیجیتالی درآورید:

  • تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خود را در مقابل صفحه نمایش سفید خالی رایانه قرار دهید (به عنوان مثال، می توانید با باز کردن یک صفحهWord جدید این کار را انجام دهید.
  • تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خود را روی یک پس زمینه سفید ساده (مانند کاغذ چاپگر) در یک محیط که به خوبی روشن است قرار دهید.

می توانید با تلفن هوشمند یا دوربین خود عکس بگیرید، اما از فلاش استفاده نکنید. همچنین، سعی کنید عکس را به شکلی قرار دهید که هیچ پرتوی از منابع نور دیگری که منعکس کننده فیلم عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس است، وجود نداشته باشد.

پس از گرفتن یک عکس خوب، می توانید آن را ضمیمه یک ایمیل کنید و آن را برای هر کسی که درخواست دارد ارسال کنید.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک در دندانپزشکی

نتیجه گیری

تصاویر رادوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس، یک ابزار تشخیصی متداول برای دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان هستند. فرایند سریع و غیر تهاجمی تصویری از تمام دندان های شما و هر دو فک شما می گیرد، و ارزیابی دقیق نیازهای سلامت دهان و دندان شما را امکان پذیر می سازد.

اگر شما یا فرزندتان به بریس نیاز دارید، یا اگر دندان نهفته دارید، یک عکس رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس می تواند ارزشمند باشد. اکنون که از تمام آنچه که باید در مورد این نوع تصاویر رادیوگرافی بدانید اطلاع دارید، شما آمادگی مواجه شدن با هر مشکل دندانی که ممکن است داشته باشید را دارید تا دوباره لبخند بزنید!

اگر قصد انجام درمان های دندانپزشکی در خارج از کشور را دارید، تقریباً مطمئناً نیاز دارید برای کلینیک منتخب خود یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس از دندان های خود ارسال کنید تا آنها بتوانند طرح درمان ویژه شما را بدون دیدن شما به صورت حضوری تهیه کنند. خوشبختانه، بیشتر کلینیک ها قادر به ارائه نسخه دیجیتال تصاویر رادیوگرافی دیجیتال با اشعه ایکس هستند، بنابراین این روند کاملاً ساده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code