درمان ریشه چیست؟ رادیوگرافی با اشعه ایکس چه نقشی در آن دارد؟

در صورت وجود التهاب یا عفونت در داخل یکی از دندان ها، دندانپزشک شما ممکن است درمان ریشه دندان را پیشنهاد دهد. آنها برای جلوگیری از آسیب بیشتر یا عفونت، داخل دندان را تمیز و پر می کنند. درمان ریشه دندان می تواند دندان شما را نجات دهد.

درمان ریشه چیست؟

دندان های شما “ریشه هایی” دارند که آنها را به استخوان فک شما متصل می کنند. در داخل هر یک از دندان های شما ترکیبی از عروق خونی و اعصاب به نام پالپ وجود دارد. پالپ در فضایی به نام محفظه پالپ قرار دارد و تا ریشه های دندان امتداد می یابد. محفظه پالپ درون ریشه، کانال ریشه نامیده می شود.

کاربرد رادیوگرافی اشعه ایکس در عصبکشی

چرا انجام درمان ریشه نیاز است؟

اگر دندان شما آسیب دیده باشد، باکتری ها می توانند به داخل آن نفوذ کنند. این باعث تحریک، درد و تورم می شود. اگر پالپ داخل دندان عفونی شود، این می تواند به پالپ داخل کانال ریشه سرایت کند.

هدف درمان ریشه جلوگیری از نیاز به کشیدن دندان با تخلیه پالپ آسیب دیده و درمان عفونت است.

به دلایلی ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید، از جمله:

• پوسیدگی شدید دندان
  • درمان های مکرر دندانپزشکی روی دندان
  • یک ترک خوردگی دندان
  • یک شکستگی تاج
  • پرکردگی های ترک خورده یا سست
  • بیماری لثه
  • هر گونه آسیب مانند ضربه به دهان

اگر عفونت درمان نشده باشد، می تواند بیشتر گسترش یابد و باعث ایجاد یک آبسه شود که مجموعه ای از چرک است. این می تواند دردناک و حساس باشد و می تواند باعث بروز تورم در اطراف دندان و فک شما شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه باید در مورد ایمپلنت های دندانی All- On- 4 بدانید!

گاهی اوقات ممکن است رنگ دندان شما تیره تر از دندان های دیگر شما به نظر برسد، به این معنا که عصب داخل دندان شما از دست رفته یا در حال مرگ است.

آیا درمان ریشه درد دارد؟

درمان ریشه دردناک نیست. معمولاً در طول درمان از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود، و احساسی که خواهید داشت هیچ تفاوتی با پرکردن دندان ندارد.

اگر بویژه در مورد انجام درمان ریشه عصبی هستید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا به شما اطمینان دهد. بسیاری از مطب های دندانپزشکان آرام بخش های دندانی را نیز ارائه می دهند تا در طول درمان به شما کمک کنند.

کاربرد رادیوگرافی اشعه ایکس در عصبکشی

آماده سازی برای درمان ریشه با گرفتن عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس

درمان ریشه معمولاً توسط دندانپزشک انجام می شود. اما اگر درمان دندان شما دشوار باشد، ممکن است دندانپزشک شما را به متخصص درمان ریشه ارجاع دهد، که دندانپزشکی است که در درمان ریشه دندان تخصص دارد.

دندانپزشک شما را معاینه خواهد کرد و در مورد علائم شما، از جمله دردی که تجربه می کنید، سؤال خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است در مورد سابقه پزشکی و هر گونه درمان قبلی که روی دندان های خود داشته اید از شما سؤال بپرسند.

علاوه بر این، دندانپزشک شما را برای گرفتن عکس از دندان با اشعه ایکس ارجاع خواهد داد. این نوع تصاویر می توانند در نشان دادن اینکه کدام دندان باعث درد می شود و به درمان نیاز دارد، و اینکه تا چه حد عفونت گسترش یافته است کمک کند. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای دندانپزشک شما ضروری هستند تا مطمئن شود که دندان شما برای درمان ریشه آسیب زیادی ندیده است.

گرچه برخی از درمان های درمان ریشه را می توان در یک نوبت تکمیل کرد، اما بیشتر آنها طی دو یا چند جلسه توسط دندانپزشک شما انجام می شوند.

هزینه درمان ریشه چقدر است؟

درمان ریشه به صورت خصوصی و دولتی در دسترس است. هزینه درمان بسته به نیازهای فردی شما متفاوت خواهد بود. هنگامی که دندانپزشک شما بررسی کند که شما دقیقاً به چه درمانی نیاز دارید، می تواند هزینه ها را به شما ارائه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طراحی لبخند چیست و چگونه انجام می شود؟

جایگزین های درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه برای حفظ دندان ها استفاده خواهد شد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا لبخندی سالم و طبیعی داشته باشید. جایگزین درمان ریشه، کشیدن دندان به صورت کامل است، زیرا عفونت به صورت خود به خود بهبود پیدا نخواهد کرد.

دندانپزشک شما همیشه سعی خواهد کرد تا دندان طبیعی شما را در جایی که می تواند نجات دهد، اما اگر دندان شما به شدت آسیب دیده باشد یا اگر به بیماری شدید لثه مبتلا باشید که از بهبودی دندان شما پس از درمان جلوگیری می کند، ممکن است به شما پیشنهاد کند آن را بکشید.

در طول درمان ریشه چه اتفاقی رخ می دهد؟

مرحله ۱

هنگامی که ناحیه بی حس شد، دندانپزشک شما یک ورقه لاستیکی نازک در داخل دهان شما قرار می دهد که رابر دم نامیده می شود و همه چیز را می پوشاند به جز دندانی که قرار است روی آن کار شود. این به تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف دندان و جلوگیری از گسترش هرگونه عفونت کمک خواهد کرد.

مرحله ۲

با استفاده از یک مته، دندانپزشک شما حفره ای در بالای دندان شما ایجاد می کند و پالپ را تخلیه می کند. آنها حفره خالی را با استفاده از ابزارهای کوچک و یک مایع مخصوص ضد عفونی کردن داخل دندان تمیز می کنند و مطمئن می شوند که تمام مواد عفونی خارج شده اند. این ابزار کمک می کند تا کانال ها شکل منظم تری داشته باشند تا دندان را با دقت بیشتری پر کرده و تمیز کنند.

مرحله ۳

هنگامی که دندان تمیز شد، دندانپزشک آن را پر و مهر و موم (سیل) می کند. مگر اینکه دندانپزشک مطمئن شود که تمام عفونت ها برطرف شده اند، یک پر شدگی موقت قرار می دهد. سپس یک قرار ملاقات دوم برای پر کردن دائمی دندان خواهید داشت. اگر دندان شما به شدت ساییده شده باشد یا در معرض آسیب بیشتر قرار داشته باشد، دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که یک روکش روی آن نصب کنید، که یک کلاه مصنوعی است که روی دندان شما قرار می گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیمارانی که از گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس امتناع می کنند!

بهبودی پس از درمان ریشه چه مدت طول می کشد؟

پس از بی حسی موضعی، ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا احساس به فک و صورت شما بازگردد. باید مراقبت ویژه ای داشته باشید که به آن ناحیه ضربه نزنید. برای کمک به هر گونه ناراحتی بعد از بین رفتن اثر داروی بی حسی و تا چند روز آینده، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن استفاده کنید. بعد از انجام این فرایند می توانید به محل کار خود بازگردید.

ممکن است در اطراف آن ناحیه کمی حساسیت داشته باشید، اما معمولاً این حالت فقط برای مدت کوتاهی طول می کشد. اطراف دندان نیز ممکن است تورم و کبود وجود داشته باشد، که ظرف دو هفته پس از درمان بهتر خواهد شد.

زمان بعدی که به مراجعه به دندانپزشک خود نیاز دارید، به دلایل درمان و نحوه انجام این فرایند بستگی خواهد داشت. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرید و معاینات بیشتری انجام دهد تا مطمئن شود که دندان به خوبی بهبود یافته است.

پس از درمان، مراقبت از دندان ترمیم شده بسیار مهم است.

دندان من بعد از آن چه شکلی خواهد شد؟

به طور سنتی، درمان ریشه با تیره شدن دندان ها همراه است. با این حال، تکنیک های مدرن این امکان را برای دندانپزشک شما فراهم خواهند کرد تا دندان شما را به حالتی دقیقاً مانند قبل از درمان باز گرداند. در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد ظاهر دندان های خود، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا به شما اطمینان دهد.

آیا درمان ریشه عوارض هم دارد؟

اکثر درمان های ریشه موفقیت آمیز هستند، اما مانند هر فرایند دیگری، گاهی اوقات ممکن است عوارضی نیز وجود داشته باشد. از جمله:

• آسیب به کانال ریشه یا بافت اطراف دندان
  • آسیب به اعصاب اطراف دندان.