رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

هدف اصلی رادیوگرافی اکلوزال چیست؟

رادیوگرافی های پری آپیکال/ اکلوزال برای شناسایی یا تأیید علت بروز مشکل، ارزیابی رشد دندانی، ترومای آلوئولار- دندانی، ضایعات پوسیدگی عمیق، علت یابی مشکلات پری آپیکال و درگیری دهانی بیماری های سیستمیک کاربرد دارند.

رادیوگرافی اکلوزال واقعی چیست؟

رادیوگرافی اکلوزال رادیوگرافی است که به گونه ای طراحی شده است که بین سطوح اکلوزال دندان ها قرار می گیرد در حالی که بسته به آنچه نیاز است مشاهده شود، پرتو مرکزی با زاویه ۹۰ درجه یا ۵۰ تا ۶۰ درجه روی صفحه فیلم تابانده می شود.

هدف تصاویر بایت وینگ چیست؟

تصاویر بایت وینگ دندان ها را از بالای خط لثه و ارتفاع استخوان بین دندان ها را نشان می دهند. تصاویر بایت وینگ به تشخیص بیماری لثه و حفره های بین دندان ها کمک می کنند. تصویر رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس در سمت زبانی دندان های شما قرار می گیرد و با گاز زدن روی یک برگه مقوایی در جای خود نگه داشته می شود. به طور معمول چهار تصویر بایت وینگ به عنوان مجموعه گرفته می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسکنر داخل دهانی چیست و چگونه عمل می کند؟

تفاوت بین دو بخشی و موازی چیست؟

تکنیک موازی، هنگامی که به درستی انجام شود، با تولید یک تصویر با دقت خطی و ابعادی، نسبت به تکنیک زاویه دو بخشی برتر است. تکنیک زاویه ای دو بخشی با قرار دادن گیرنده تا حد امکان نزدیک به دندان ها انجام می شود.

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

بهترین تعریف کلمه اکلوزال چیست؟

تعریف اکلوزال: از یا مربوط به سطح جونده یا ساینده یک دندان یا اکلوژن دندان ها؛ بعلاوه: از یا مربوط به اکلوژن ناهنجاری های اکلوزال دندان ها

نمای اکلوزال دندان فک بالا چیست؟

نمای اکلوزال از سطوح دندان فک بالا. لبه برنده (دندان های پیشین و دندان های پرمولر یا دو پایه). دندان های پیشین دارای یک لبه برنده هستند. شیب دیستال (سمت رو به جلوی دندان ها) و شیب مزیال (سمت رو به عقب دندان ها)، که در نوک برجستگی ها با یکدیگر تماس پیدا می کنند. سطح (لبه برنده) یک دندان قدامی رو به سمت دندان های فک روبرو.

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

چگونه فیلم روی سطح اکلوزال قرار می گیرد؟

فیلم روی سطوح اکلوزال دندان ها قرار داده می شود و به آرامی توسط بیمار که بایت خود را روی فیلم قرار می دهد، در جای خود نگه داشته می شود. اگر بیمار بایت خود را محکم قرار دهد، جای دندان ها روی فیلم مشاهده می شود زیرا انرژی ایجاد شده است.

کدام نوع تصاویر رادیوگرافی، دندان های موجود در اکلوزال را نشان می دهند؟

از تصاویر رادیوگرافی پری آپیکال با اشعه ایکس، برای تشخیص هرگونه ناهنجاری ساختار ریشه و ساختار استخوان های اطراف استفاده می شود. تصاویر رادیوگرافی اکلوزال با اشعه ایکس بزرگتر هستند، و رشد و قرارگیری کامل دندان را نشان می دهند. هر تصویر رادیوگرافی، کل قوس دندانی را در فک های بالا یا پایین نشان می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرینت سه بعدی فک

جایی که از فیلم های اکلوزال استفاده می شود نشان دهنده اندازه و نوع فیلم است؟

فیلم اکلوزال: این نوع تکنیک رادیوگرافی برای ثبت موقعیت و تعداد دندان های اضافی یا نهفته، در رابطه با دیواره های باکال یا لینگوال فک پایین و فک بالا استفاده می شود. برای ثبت یا مقدار جابجایی تکه های شکسته، در صورت شکستگی های فک پایین یا فک بالا.

هنگام گرفتن تصاویر رادیوگرافی اکلوزال باید از فیلم های چه اندازه ای استفاده شود؟

تصاویر رادیوگرافی اکلوزال تحت عنوان که تکنیک های رادیوگرافیک داخل دهانی تعریف می شوند که با استفاده از یک مجموعه اشعه ایکس دندانی گرفته شده است که در آن گیرنده تصویر (بسته فیلم یا صفحه دیجیتال فسفری- ۷/۵ ´ ۶/۷ سانتی متر) در صفحه اکلوزال قرار می گیرد.

برای چه مواردی از رادیو گرافی های اکلوزال استفاده می شود؟

تصاویر رادیوگرافی کلوزال با اشعه ایکس سقف یا کف دهان را نشان می دهند و برای پیدا کردن دندان های اضافی، دندان هایی که هنوز از داخل لثه ها بیرون نیامده اند، شکستگی های فک، شکاف کام، کیست ها، آبسه ها یا زائده ها استفاده می شوند. از تصاویر رادیو گرافی اکلوزال با اشعه ایکس بعلاوه ممکن است برای یافتن یک شیء خارجی استفاده شود.

سه نوع رادیوگرافی داخل دهانی کدامند؟

سه نوع تصویر رادیوگرافی تشخیصی در مطب های دندانپزشکی امروزی گرفته می شوند- پری آپیکال (که تحت عنوان داخل دهانی یا دیواری نیز شناخته می شود) ، پانورامیک و سفالومتریک.

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

رادیوگرافی اکلوزال در دندانپزشکی

چگونه از فیلم داخل دهانی در رادیوگرافی اکلوزال استفاده می شود؟

فیلم بخش داخل دهانی که روی صفحه اکلوزال قرار داده می شود و برای تجسم کل بخش های فک استفاده می شو؛. بویژه در کاوش کلسیفیکاسیون های غدد بزاقی زیر زبان و در مشاهده الگوهای رویش دندان ها مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیالوگرافی یا تصویربرداری از غدد بزاقی

تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ و اکلوزال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در تصاویر رادیو گرافی بایت وینگ با اشعه ایکس، جزئیات دندان های هر دو فک بالا و پایین در یک ناحیه از دهان نشان داده می شوند. تصاویر رادیو گرافی اکلوزال با اشعه ایکس، کل دندان- از تاج تا فراتر از انتهای ریشه تا جایی که دندان داخل فک محکم شده است- را نشان می دهند. تصاویر رادیو گرافی اکلوزال با اشعه ایکس بزرگتر هستند و رشد و جای گیری دندان را به طور کامل نشان می دهند.

پیش بینی صحیح اکلوزال برای رادیوگرافی دندان چیست؟

اکلوزال ورتکس (محدب)- دیگر استفاده نمی شود.

 اکلوزال مورب پایین تر (اکلوزال مورب). این تصویر سازی قسمت قدامی فک بالا و دندان های قدامی فک بالا را نشان می دهد.

به عنوان نمای میدلاین (خط وسط)، هنگام استفاده از روش تغییر زاویه دید برای تعیین موقعیت باکال/ پالاتال دندان های نیش بیرون نیامده.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code