تله رادیوگرافی یا رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

فرایند گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دیرباز در خط مقدم نوآوری های تکنولوژیکی بوده است. اما وقتی کسی در مورد رادیولوژی پزشکی یا تصویربرداری پزشکی صحبت می کند، همیشه به عنوان فرآیندی تصور می شود که طی آن رادیولوژیست تصویری را می گیرد و تفسیر آن را انجام می دهد. این امر تا دهه ۱۹۹۰ صدق می کرد، زمانی که یک عمل رادیولوژی مرسوم یا بهتر بگوییم سنتی غالب شد، اما بعداً یک شکل کاملاً جدید به نام تله رادیولوژی معرفی شد، که در آن تصویر در یک مکان گرفته می شد اما در قالبی متفاوت در مکان دیگری توسط رادیولوژیست تفسیر می شد.

تله رادیولوژی دندانپزشکی

امروزه ما در عصر به اصطلاح “دوران الکترونیک یا دیجیتال” زندگی می کنیم که در آن انتقال اطلاعات بین مناطق زمانی مختلف یا هر منطقه جغرافیایی متفاوت، تنها با یک کلیک فاصله دارد.

رادیوگرافی از راه دور یا تله رادیوگرافی در دهه ۱۹۹۰ تکامل یافت، اما اکنون با پیشرفت های بیشتر در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید تصویربرداری پزشکی است، اما از سوی دیگر، رادیوگرافی مرسوم هنوز استاندارد طلایی رادیوگرافی است.

این امر منجر به افزایش اتکا، بویژه در برخی مناطق روستایی، به پزشکی از راه دور، بویژه رادیولوژی از راه دور شده است. با این حال، افزایش استفاده از این فناوری این پتانسیل را دارد که مرزهای دولتی و بین المللی را عملاً منسوخ کند.

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

تفاوت بین رادیوگرافی سنتی و تله رادیوگرافی

تفاوت اساسی بین دو نوع رادیوگرافی سنتی و تله رادیوگرافی، حضور فیزیکی رادیولوژیست ها در محل است. در رادیولوژی معمولی، رادیولوژیست در محلی که تصاویر گرفته شده و تجزیه و تحلیل می شوند حضور دارد، در حالی که در تله رادیوگرافی، تصاویر در یک مکان گرفته می شوند و سپس از طریق انتقال الکترونیکی به رادیولوژیست منتقل می شوند، که تفسیر را از راه دور انجام می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی در دندانپزشکی

رادیوگرافی از راه دور در ابتدا، کمبود کلی سیستم های مدیریت تصویر دیجیتال مقرون به صرفه وجود داشت که پذیرش این رویکرد را کند کرد، اما بعداً با پیشرفت در زمینه جمع آوری و انتقال داده ها، این نوع رادیوگرافی به راحتی در دسترسی قرار گرفت.

اما برای بررسی اینکه آیا در مقایسه با رادیولوژی معمولی قابل اعتماد است یا خیر، باید عوامل زیر در نظر گرفته شوند:

در دسترس بودن مداوم رادیولوژیست- تله رادیوگرافی در مواقع اضطراری، زمانی که رادیولوژیست در دسترس نیست، مانند شب و نیاز به کمک رادیولوژیک، به عنوان یک موهبت عمل می کند. در چنین شرایطی، گرچه رادیولوژیست به صورت فیزیکی حضور ندارد، اما هیچ تأخیری در درمان بوجود نخواهد آمد زیرا پشتیبانی مجازی دائماً در دسترس است. اصطلاح خاصی که برای چنین دستگاه های قرائت ثابت رادیوگرافی استفاده می شود “Nighthawk” است که نه تنها در شب، بلکه در تعطیلات آخر هفته و سایر تعطیلات نیز کار می کند تا پشتیبانی رادیولوژیکی ثابتی را ارائه دهد که در رادیوگرافی های معمولی وجود ندارد.

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

نقش متخصص- رادیولوژیست ها با تخصص های زیر شاخه ای مختلفی وجود دارند، اما حضور همه آنها به صورت یکجا در یک مجموعه رادیوگرافی خاص امکان پذیر نیست، اما با تله رادیوگرافی می توان این امکان را فراهم کرد. هر زمان که به یک متخصص خاص نیاز باشد، از طریق تله رادیوگرافی می توان از هر نقطه ای از جهان بیمار را حمایت کرد.

استفاده از تله رادیوگرافی برای نظر دوم- در برخی موارد که به نظر دوم نیاز باشد، تله رادیوگرافی می تواند بسیار مفید باشد. صرف نظر از حجم و نوع داده ها، می توان آنها را از طریق منابع مختلف بین دو یا چند رادیولوژیست به اشتراک گذاشت و بیانیه بهتری در مورد تشخیص ایجاد کرد. این یک محدودیت بزرگ برای رادیوگرافی معمولی است.

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

رادیوگرافی راه دور در دندانپزشکی

مستندات برای رادیوگرافی از راه دور- داده های مورد نیاز برای تله رادیوگرافی یا رادیوگرافی از راه دور کاملاً بدون کاغذ هستند، تصاویر گرفته شده را می توان در سرور در فرمت های فایل مختلف ذخیره کرد، بنابراین ذخیره سازی را ساده تر و سریع تر می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرینت سه بعدی فک

عامل زمان- با استفاده از تله رادیوگرافی می توان حجم بیشتری از تصاویر رادیوگرافی را در زمان کمتری مدیریت کرد. بخصوص در شرایطی مانند زمانی که به دلیل همه گیری یک بیماری خاص، حجم مواردی که باید تفسیر شوند زیاد است، در چنین مواردی، با برون سپاری داده ها و وارد کردن رادیوگرافی از راه دور به راحتی می توان حجم های بالاتر تصاویر رادیوگرافی را مدیریت کرد.

علیرغم تمام این عوامل که از مزایای رادیوگرافی از راه دور یا تله رادیوگرافی هستند، یک دلیل بزرگ وجود دارد که چرا نمی توان رادیوگرافی معمولی را به طور کامل نادیده گرفت و آن ضرورت حضور فیزیکی رادیولوژیست در برخی از رادیولوژیکی است، مانند مطالعه باریم “GI”، بیوپسی هدایت شده با USG یا فرایندهای رادیولوژیک مداخله ای مانند تخلیه آبسه.

اما نسبتی که در آن چنین فرایندهایی انجام می شوند در مقایسه با سایر روش هایی که به حضور فیزیکی رادیولوژیست نیاز نیست، بسیار اندک است. بنابراین مزایای تله رادیوگرافی بسیار بیشتر از این یک محدودیت است و در مقایسه با رادیوگرافی معمولی آن را به یک روش قابل اعتماد تبدیل می کند.

بخصوص در دنیای کنونی و وجود بسیاری از بیماری هایی که با راحتی قابل انتقال هستند، نه تنها برای بیماران بلکه برای رادیولوژیست ها نیز مفید است. رادیولوژیست با انجام رادیوگرافی از راه دور می تواند خدمات خود را با حفظ فاصله ایمن ارائه دهد که هم برای بیمار و هم برای رادیولوژیست مفید است. همچنین، با رادیوگرافی از راه دور می توان حجم بالای اسکن های تولید شده در یک مکان را به راحتی مدیریت کرد، بدون اینکه رادیولوژیست های حاضر در محل را تحت فشار قرار دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرفتن چند عکس رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس در سال ایمن است؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code