لبخند لثه ای یا لبخند لثه نما چیست و چگونه درمان می شود؟

لبخند لثه ای لبخندی است که خط لثه را بیش از حد نمایش می دهد و برای بسیاری از افرادی که آن را دارند می تواند باعث خجالت یا عدم امنیت شود. درک لثه ای بودن لبخند را می توان به صورت بصری مشخص کرد، اما همچنین توصیف شده است که زمانی رخ می دهد که هنگام لبخند زدن بیشتر از ۴ میلی متر از بافت لثه در معرض دید باشد.

لبخند لثه ای، یا نمایش بیش از حد لثه، می تواند در نتیجه مشکلات متعدد مربوط به دهان ایجاد شود، مانند مشکل رشد فک، بایت مشکل دار، و بیش فعالی یا کوتاهی بیش از حد لب بالا. اما یک پرسش مهم باقی می ماند: آیا می توان لبخند لثه ای را اصلاح کرد؟

خواه شما فقط به دلایل زیبایی به اصلاح لبخند لثه ای خود علاقه مند هستید یا برای پرداختن به یک دسته مشکلات زمینه ای، گزینه هایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. چه به یک فرایند غیرجراحی، مانند درمان ارتودنسی یا روکش های دندانی، یا یک فرایند جراحی، مانند جراحی برش لثه یا تغییر موقعیت لب علاقه مند باشید، در اینجا می توانید در مورد طیف وسیعی از گزینه های درمانی اطلاعاتی مختلفی پیدا کنید. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا دریابید کدام گزینه ممکن است بهترین گزینه برای اصلاح لبخند لثه ای شما و دستیابی به لبخندی باشد که همیشه رویای آن را داشته اید.

لبخند لثه ای گامی اسمایل

لبخند لثه ای گامی اسمایل

چه چیزی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شود؟

لثه ای بودن لبخند می تواند نتیجه عوامل متعددی باشد. دندان ها ممکن است خیلی کوچک باشند که می تواند به صورت ژنتیکی یا در نتیجه استفاده اتفاق بیفتد. اگر دندان ها به مرور زمان فرسوده شوند، دندان های فک بالا سعی می کنند با رویش بیشتر، بایت صحیح را حفظ کنند، یا برای برخی افراد، ممکن است دندان ها به طور طبیعی به سمت پایین تر روییده باشند.

در اثر تنفس دهانی، مصرف برخی داروها یا بهداشت نامناسب دهان و دندان ها، لثه ها می توانند بیش از حد روی دندان رشد کنند.

شایع ترین علت لبخند لثه ای این است که فک بالا نسبت به اندازه صورت و بافت لب که برای پوشاندن لثه ها در دسترس است، بلندتر از چیزی است که باید باشد، بنابراین مقدار زیادی از بافت لثه در هر دو طرف دندان ها قابل مشاهده است.

آیا می توان لبخند لثه ای را بدون جراحی اصلاح کرد؟

آری! گرچه لبخند لثه ای ممکن است نشان دهنده هیچ مشکل اساسی نباشد، بسیاری از افراد با لبخند لثه ای نسبت به زیبایی ظاهری لبخند خود حساس می شوند. خوشبختانه چندین گزینه درمانی مختلف برای اصلاح لبخند لثه ای و ایجاد نسبت متعادل تری بین لثه و دندان ها وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ دندان چیست؟

این گزینه ها شامل جراحی لثه، افزایش طول تاج، جراحی ارتوگناتیک، تغییر موقعیت لب و بوتاکس هستند. گزینه های غیر جراحی در دسترس هستند که می توانند به شما کمک کنند لبخند لثه ای خود را اصلاح کنید. تشخیص اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است تا حد زیادی به علت اصلی لبخند لثه ای شما بستگی دارد.

در زیر می توانید محبوب ترین گزینه های اصلاح لبخند لثه ای را بیابید.

درمان ارتودنسی

اگر لبخند لثه ای شما ناشی از مشکل فک یا بایت مشکل دار باشد، درمان ارتودنسی می تواند گزینه خوبی برای اصلاح و درمان آن باشد. با درمان این مشکلات زمینه ای، به طور همزمان می توانید از هر گونه درد و ناراحتی ناشی از این شرایط و نیز از شر مشکلات زیبایی لبخند لثه ای رها شوید.

با لبخندی که به درستی همراستا شده، ممکن است مقدار کمتری از لثه های شما نمایش داده شود، که ظاهر لبخند لثه ای را کاهش خواهد داد. حتماً در مورد اینکه آیا درمان ارتودنسی گزینه مناسبی برای کمک به لبخند لثه ای شما است یا خیر با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

لبخند لثه ای گامی اسمایل

لبخند لثه ای گامی اسمایل

جراحی ارتوگناتیک

این یک فرایند فشرده تر است که لبخند لثه ای را اصلاح می کند که ناشی از بلندی بیش از حد فک بالا (در مقایسه با قسمت پایین جمجمه) باشد. طی این فرایند، فک بالا به شکل مناسب تغییر شکل می یابد و سپس در موقعیت جدیدی قرار می گیرد که از میزان لثه ای بودن لبخند شما می کاهد.

ونیرها یا روکش ها

اگر هیچ مشکل اساسی وجود نداشته باشد که باعث ایجاد لبخند لثه ای شما شده باشد، ونیرها یا روکش ها راه حل خوبی هستند. چسباندن ونیر یا روکش روی دندان ها یک درمان صرفاً زیبایی است، بنابراین اگر یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث لبخند لثه ای شما شده است، این درمان ها به کاهش و از بین بردن درد یا ناراحتی ناشی از آن شرایط هیچ کمکی نخواهد کرد.

برای این گزینه درمانی، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ونیرها یا روکش ها را به دندان های شما می چسباند تا بلندتر و بزرگتر به نظر برسند. این باعث خواهد شد دندان های شما نسبت به لثه های شما متناسب تر به نظر برسند. این یک راه نسبتاً غیر تهاجمی برای کاهش ظاهر لبخند لثه ای شما است.

جرم گیری و تسطیح سطح ریشه

جرم گیری زمانی است که دندانپزشک پلاک های سطح دندان ها را تا سطح ریشه دندان، از جمله زیر لثه، می زداید. پس از جرم گیری دندان ها، دندانپزشک ریشه های دندان های شما را صاف و صیقلی می کند تا به لثه ها کمک کند تا دوباره به دندان ها بچسبند. این یک گزینه خوب برای پاکسازی عمقی دندان ها و تغییر خط لثه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان های عقل و آنچه باید بدانید!

فرایندهای افزایش طول تاج دندان (ژنژیوکتومی Gingivectomy)

ژنژیوکتومی و فرایندهای کانتورینگ لثه با لیزر باعث تغییر شکل خط لثه از طریق برداشتن لثه می شود.

وقتی صحبت از درمان لبخند لثه ای به میان می آید، اگر به انجام یک فرایند جراحی علاقه دارید، جراحی لثه یا ژنژیوکتومی یکی از محبوب ترین گزینه ها است. ژنژیوکتومی یک فرایند افزایش طول تاج دندان است که در آن دندانپزشک یا متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) بافت لثه ای که روی سطح دندان ها قرار دارد را کم می کند تا مقدار بیشتری از دندان های طبیعی شما در معرض دید قرار بگیرند.

در جایی که ونیر یا روکش باعث می شود دندان های شما با لثه هایتان متناسب تر نشان داده شوند، فرایند ژنژیوکتومی در واقع از مقدار بافت لثه ای که دارید می کاهد تا دندان های طبیعی شما متناسب تر شوند. این یک فرایند تهاجمی تر از ونیر یا روکش است، اما در کل یک فرایند ارتودنتیک با حداقل میزان تهاجم است. این فرایند تحت عنوان جراحی کانتورینگ لثه نیز شناخته می شود.

لبخند لثه ای گامی اسمایل

لبخند لثه ای گامی اسمایل

کانتورینگ لثه با لیزر

کانتورینگ لثه با لیزر شبیه جراحی لثه یا ژنژیوکتومی است، اما بر خلاف ژنژیوکتومی، برای کانتور کردن لثه ها و عقب بردن خط لثه، در این روش از لیزر استفاده می شود. این فرایند مانند جراحی سنتی ژنژیوکتومی کم تهاجم است، شکل خط لثه را تغییر می دهد، و معمولاً فرایندی است که برای اهداف زیبایی و ظاهری انجام می شود و نه به این دلیل که از نظر پزشکی ضروری است. در بسیاری از مواقع، کانتورینگ لثه با لیزر، نسبت به ژنژیوکتومی سنتی، بافت لثه بیشتری را بر می دارد، اما مقدار برداشته شده بسته به شکل دهان و لثه شما متفاوت خواهد بود.

هم برای کانتورینگ لثه با لیزر و هم برای جراحی سنتی ژنژیوکتومی، برای انجام این فرایندها احتمالاً یک بی حس کننده موضعی به شما داده خواهد شد. بعد از هر دوی این فرایندها احتمالاً احساس ناراحتی خواهید داشت، گرچه درد ناشی از این فرایندها، بسته به مقدار لثه ای که باید برداشته شود، متغیر خواهد بود. زمانی که با دندانپزشک خود در مورد گزینه های پروسه روند درمان صحبت می کنید، دستورالعمل های خاص تری برای شما خواهد داشت.

لبخند لثه ای گامی اسمایل

لبخند لثه ای گامی اسمایل

جراحی تغییر موقعیت لب یا بوتاکس

تغییر موقعیت لب شامل حرکت لب با جراحی به سمت پایین است.

اگر علت زمینه ای لبخند لثه ای شما بیش فعالی لب بالای شما باشد، چند گزینه دارید که می توانند کمک کنند. یکی از گزینه ها انجام جراحی تغییر موقعیت لب است، یعنی زمانی که لب شما با جراحی به سمت پایین حرکت داده می شود تا مقدار بیشتری از لثه های شما پنهان شود و لبخند شما متناسب تر شود. این یک روش کم تهاجم است که در متناسب تر جلوه دادن لبخند شما و خلاص شدن از شر لبخند لثه ای شما می تواند بسیار مؤثر باشد.

اگر لب بالای شما خیلی فعال است، بوتاکس نیز می تواند مفید باشد. هنگامی که به لب بالایی خود بوتاکس تزریق می کنید، دامنه حرکت لب بالای شما را محدود می کند، که باعث محدود شدن مقدار لثه ای می شود که هنگام لبخند زدن نشان داده می شوند. اگر لبخند لثه ای شما ناشی از فعالیت بیش از حد لب بالای شما باشد، این یک مسئله بسیار کم تهاجم است. برخلاف جراحی تغییر موقعیت لب، این یک راه حل دائمی برای لبخند لثه ای شما نیست و در عرض سه تا شش ماه از بین خواهد رفت. برای اینکه بفهمید یکی از این گزینه ها برای شما مناسب است، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان و درمان آن چیست؟

اصلاح لبخند لثه ای چقدر هزینه دارد؟

هزینه اصلاح لبخند لثه ای بسته به عوامل مختلف متغیر خواهد بود. بسته به اینکه کدام گزینه درمانی را انتخاب می کنید، می تواند از ۳۰۰ دلار تا بیش از ۸۰۰۰ دلار متغیر باشد. اگر گزینه ای که انتخاب می کنید شامل چندین بار مراجعه یا درمان، یا یک جراحی باشد، پر هزینه تر خواهد بود.

شما باید حتماً با دندانپزشک خود در مورد هزینه خاص درمان خود مشورت کنید. ارزان ترین گزینه، که اغلب تسطیح سطح ریشه و جرم گیری است، ممکن است برای حساب بانکی شما خوب به نظر برسد، اما به این معنا نیست که بهترین گزینه برای اصلاح لبخند لثه ای شما خواهد بود.

با دندانپزشک خود مشورت کنید

اگر فکر می کنید که لبخند لثه ای دارید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع درمان مناسب تر است، با استفاده از عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس علت لبخند لثه ای شما را مشخص کند.

اگر به اصلاح لبخند لثه ای خود یا مشکلات زمینه ای که باعث ایجاد لبخند لثه ای شما شده اند علاقه مند هستید، حتماً در مورد مشکلات خود با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی مناسب شما را با شما در میان بگذارند و همچنین مشخص کنند که آیا مشکل شما صرفاً جنبه زیبایی دارد یا یک مشکل اساسی، مانند بیش فعالی لب بالا یا بایت نامناسب وجود دارد، که می تواند برای کمک به تسکین درد شما اصلاح شود و شما را از شر لبخند لثه ای رها کند. اگر گزینه درمانی خاصی وجود دارد که شما به آن علاقه خاصی دارید، حتماً بپرسید که آیا آن گزینه برای شما مناسب است یا به چه دلیل آن گزینه برای شما بهترین گزینه نیست.

لبخند لثه ای همیشه نباید یک مشکل پزشکی باشد تا این اضطرار در شما بوجود بیاید که باید آن را اصلاح کنید. فرایندهایی مانند روکش ها، ونیرها و برداشتن لثه کم تهاجم هستند و این امکان را برای لثه های شما بوجود می آورند با دندان های شما تا متناسب تر به نظر برسند. بسیاری از افراد در مورد لثه ای بودن لبخند خود مطمئن نیستند، اما خوشبختانه چندین گزینه درمانی وجود دارند که می توانند این اطمینان را بوجود بیاورند که لبخند لثه ای شما به یک مشکل در گذشته مربوط می شود. بسیاری از این گزینه ها نیز دائمی هستند، به این معنا که برای اینکه لبخند خود را به همان شکلی که می خواهید حفظ کنید، نیاز نیست نگران درمان مکرر باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code