لزوم جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

اگر دچار یک بیماری شدید لثه به نام پریودنتیت شوید، برای زدودن تارتار و درمان لثه های ملتهب ممکن است به جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه های دندان ها نیاز داشته باشید. این فرایندهای پاکسازی عمقی باعث جدا شدن تارتار می شوند که روی سطوح دندان ها و ریشه ها سخت می شود. این درمان ها به محافظت از لبخند شما و جلوگیری از از دست رفتن دندان، لثه ها و استخوان کمک می کنند.

بیماری های پریودنتال چگونه ایجاد می شوند؟

پلاک شامل لایه ای از باکتری است که به دندان ها و لثه ها می چسبد. باکتری های موجود در پلاک باعث تحریک بافت هایی می شوند که از دندان های شما حمایت می کنند. این تحریک می تواند منجر به التهاب مزمن، خونریزی و عفونت شود که می تواند لثه و بافت استخوانی شما را از بین ببرد.

پریودنتیت می تواند به طور غیر قابل برگشتی به لثه ها، استخوان ها و سایر ساختارهای نگهدارنده دندان آسیب وارد کند و منجر به از دست رفتن دندان شود. با این حال، درمان می تواند کمک کند. در مراحل پیشرفته تر، برای جلوگیری از از دست دادن دندان، بیماری ممکن است به درمان پیچیده تری نیاز داشته باشد. در بدترین حالت ممکن است دندان ها لق شوند و باید توسط دندانپزشک کشیده شوند. نحوه درمان پریودنتیت اغلب به میزان پیشرفت بیماری و میزان پاسخ بدن شما به درمان در طول زمان بستگی دارد. بیماری های پریودنتال اغلب پیشرونده هستند- اگر بدون درمان رها شوند، وضعیت اغلب بدتر خواهد شد.

جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه یا روت پلنینگ چیست؟

جرم گیری و روت پلنینگ در دندانپزشکی تحت عنوان پاکسازی عمقی دندان نیز شناخته می شوند. این فرایندها شما را از شر تارتار (مواد معدنی سخت شده) که می تواند به دندان های شما بچسبد خلاص کنند. اگر پریودنتیت (بیماری لثه پیشرفته) دارید، ممکن است به این درمان ها نیاز داشته باشید.

جرم گیری دندان تارتار را از روی سطح دندان های شما پاک می کند که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند. روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه، تارتار را از سطح ریشه های دندان های شما در زیر خط لثه پاک می کند.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

چه کسی جرم گیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها را انجام می دهد؟

دندانپزشکان و پریودنتیست ها (متخصصان بیماری لثه) این درمان های بیماری لثه را ارائه می دهند. این فرایند معمولا توسط یک متخصص بهداشت دهان و دندان انجام می شود. جرم گیری دندان و روت پلنینگ در طول یک ویزیت دندانپزشکی انجام می شود. معمولاً برای درمان همه دندان های خود به بیش از یک نوبت مراجعه نیاز دارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه باید در مورد ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن بدانید!

چه افرادی به جرم گیری دندان و روت پلنینگ نیاز دارند؟

نزدیک به نیمی از آمریکایی های بالای ۳۰ سال به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند. با افزایش سن، خطر ابتلا به پریودنتیت افزایش می یابد. از هر ۴ نفر فرد بزرگسال بالای ۶۵ سال، تقریباً ۳ نفر به آن مبتلا هستند.

عوامل خطر پریودنتیت عبارتند از:

  • دیابت.
  • سابقه خانوادگی بیماری لثه (ژنتیک).
  • شرایط سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت.
  • تغییرات هورمونی مرتبط با سلامت دهان، مانند ژنژیویت بارداری یا تغییراتی که در نتیجه انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری ایجاد می شوند.
  • نصب نامناسب بریج های دندانی یا پرکردگی معیوب دندان.
  • اوربایت یا کج شدن دندان (مال اکلوژن).
  • بهداشت ضعیف دهان.
  • سیگار کشیدن.
  • استرس.

قبل از جرم گیری دندان و روت پلنینگ چه اتفاقی رخ می دهد؟

بیماری پریودنتال معمولاً باعث بروز درد نمی شود. دندانپزشک شما طی معاینه دندانپزشکی ممکن است پریودنتیت شما را تشخیص دهد. همچنین برای بررسی مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، آبسه دندان (عفونت دندان) و تحلیل استخوان، ممکن است به تصاویر رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس نیاز داشته باشد. اگر به پریودنتیت مبتلا هستید، دندانپزشک شما در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت و گفتگو خواهد کرد. جرم گیری دندان و روت پلنینگ در یک قرار ملاقات انجام خواهد شد.

 

از جرم گیری دندان و درمان ریشه چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

برای انجام این پاکسازی عمقی دندان، دندانپزشک باید به زیر خط لثه شما دسترسی پیدا کند تا تارتار را به طور کامل از هر یک از دندان های شما، از جمله ریشه های آنها پاک کند. برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی یا درد، دندانپزشک دهان شما را با یک بی حس کننده موضعی بی حس می کند. شما در طول این فرایند بیدار هستید.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

در هنگام جرم گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک شما از یک ابزار لرزش دار به نام جرمگیر اولتراسونیک برای انجام فرآیند جرم گیری استفاده می کند. در هنگام جرم گیری دندان ممکن است این مراحل انجام شوند:

  • یک نوک فلزی ارتعاشی روی جرم گیر، باعث لب پر شدن و کنده شدن تارتار از روی دندان های شما در بالای خط لثه شما می شود.
  • اسپری آب سر جرم گیر، جرم را با خود می برد و پلاک ها را از داخل پاکت های لثه پاک می کند.
  • دندانپزشک شما از یک جرم گیر دستی (غیر برقی) و دستگاه خراش دهنده (به نام کورت curette) برای زدودن ذرات کوچک باقی مانده تارتار استفاده می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرینت سه بعدی یا دیجیتالی در دندانپزشکی

در حین تسطیح سطح ریشه چه اتفاقی می افتد؟

روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه، مانند جرم گیری دندان است، با این تفاوت که روی ریشه های دندان های شما که زیر خط لثه شما قرار دارند انجام می شود.

در طول تسطیح سطح ریشه دندان های شما، دندانپزشک شما:

  • از ابزاری استفاده می کند تا بافت لثه شما را به آرامی کنار بزند و سطح ریشه ها را در معرض دید قرار دهد.
  • از همان ابزار جرم گیری دندان برای برداشتن و زدودن تارتار از روی ریشه های دندان ها استفاده می کند و آنها را صاف و صیقلی می کند.
  • گاهی اوقات، ممکن است یک داروی آنتی بیوتیک را مستقیماً به درون هر پاکت لثه تزریق کند.
جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ چه اتفاقی می افتد؟

کمتر احتمال دارد که باکتری ها و پلاک ها به سطوح صاف دندان های تحت درمان شما بچسبند. با بهبودی لثه ها، التهاب کاهش می یابد. لثه های سالم شما می توانند محکم تر به ریشه های دندان های صاف بچسبند.

در طول قرار ملاقات های بعدی، دندانپزشک شما پاکت های اطراف بافت لثه شما را اندازه گیری می کند. در صورتی که اندازه پاکت ها کاهش نداشته باشد، ممکن است به جراحی پریودنتال نیاز داشته باشید. درمان های جراحی پریودنتیت عبارتند از:

  • پیوند استخوان برای جایگزینی استخوان از دست رفته با استخوان از یک اهدا کننده یا ماده ای که در آزمایشگاه ساخته شده است.
  • جراحی فلپ (جراحی کاهش پاکت) برای کوچک تر کردن اندازه پاکت لثه، با پایین آوردن خط لثه.
  • پیوند بافت نرم برای جایگزینی بافت لثه از دست رفته با بافت سقف دهان (کام) یا اهداء کننده.

برای جرم گیری دندان و روت پلنینگ به چند نوبت دندانپزشکی نیاز داریم؟

تعداد کل جلسات دندانپزشکی که برای جرم گیری و تسطیح سطح ریشه نیاز دارید، به شدت بیماری و ترجیح دندانپزشک معالج شما بستگی دارد. برخی از دندانپزشکان یک سمت دهان (دندان های هر دو فک بالا و پایین) را در یک جلسه درمان می کنند. برای درمان دندان های سمت دیگر دهان خود به ویزیت دوم نیاز دارید.

برخی از دندانپزشکان هر نیمه هر قوس دندانی را به صورت جداگانه درمان می کنند. به عنوان مثال، آنها در جلسه اول، جرمگیری و تسطیح سطح ریشه را فقط روی سمت راست فک پایین شما انجام می دهند. در مراجعه بعدی شما، ممکن است سمت راست فک بالای شما را درمان کند. با این رویکرد درمانی، به چهار مرتبه مراجعه نیاز دارید.

فواید جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه دندان چیست؟

مطالعات نشان می دهند که جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه درمان های مؤثری برای بیماری پریودنتیت هستند. آنها می توانند مانع از دست دادن یا تحلیل رفتن بافت لثه، دندان ها و استخوان شوند.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

خطرات جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه کدامند؟

جرم گیری دندان و روت پلنینگ می توانند باعث بروز ناراحتی های موقت در حین بهبودی شوند. اما خطرات کلی حداقل هستند. افراد مبتلا به برخی بیماری های قلبی خاص، مانند اندوکاردیت، یا افرادی که دریچه های مصنوعی قلب دارند، ممکن است قبل از انجام هر گونه فرایند دندانپزشکی به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. آنتی بیوتیک ها خطر عفونت باکتریایی را کاهش می دهند. از دندانپزشک و متخصص قلب خود بپرسید که آیا لازم است این اقدام پیشگیرانه را انجام دهید یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بدترین سناریوی براکسیسم یا دندان قروچه

ریکاوری بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ چگونه است؟

پس از انجام فرایند، لثه های شما ممکن است به طور موقت متورم و حساس شوند. همچنین ممکن است اندکی حساسیت دندانی داشته باشید. شما باید دستورالعمل های دندانپزشک معالج خود را برای بهبودی دنبال کنید.

ممکن است لازم باشد:

  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد اجتناب کنید.
  • غذاهای نرم بخورید.
  • مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید.

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

اگر علائم بیماری لثه مانند موارد زیر را دارید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • بوی بد دهان (هالیتوزیس).
  • خونریزی، لثه های قرمز یا متورم.
  • مشکل در جویدن غذا.
  • لق شدن دندان ها.
  • تحلیل رفتن لثه ها.
  • حساسیت دندان ها.
  • دندان درد.
جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

اگر کسی از دندانپزشک بترسد چه؟

پاکسازی منظم دندان به خلاص شدن از شر پلاک قبل از سفت شدن و تبدیل شدن آن به تارتار کمک می کند. اما برخی از افراد از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند. اگر به نظر این شما باشید، شما تنها نیستید. دنتوفوبیا (که همچنین تحت عنوان ادنتوفوبیا نیز شناخته می شود) یا ترس از دندانپزشک، از هر ۳ نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. برای ۱۰ درصد از افراد، دنتوفوبیا آنقدر شدید است که هرگز به دندانپزشک مراجعه نمی کنند.

انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) دنتوفوبیا را به عنوان یک اختلال فوبیای خاص می شناسد، که نوعی اختلال اضطرابی است. مراجعه به یک متخصص سلامت روان می تواند در غلبه بر این ترس به شما کمک کند. همچنین باید دندانپزشک خود را از فوبیای خود مطلع کنید. آنها می توانند اقداماتی را انجام دهند تا به شما کمک کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشید تا بتوانید مراقبت های دندانی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

به عنوان یک فرد بزرگسال، شما فقط یک دست دندان دارید. هیچ کس نمی خواهد به دلیل بیماری پیشرفته لثه، خطر از دست دادن آنها را تهدید کند. خوشبختانه در صورت ابتلا به پریودنتیت، جرم گیری دندان و روت پلنینگ می توانند لبخند شما را نجات دهند.

فقط یک متخصص دندانپزشکی ابزار و تخصص لازم برای زدودن تارتار که باعث بیماری پریودنتال می شود را در اختیار دارد. اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه می تواند دندان ها و لثه های شما را سالم نگه دارد. برای کاهش احتمال ابتلاء مجدد به بیماری لثه، از دندانپزشک خود بخواهید تا نحوه صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراقبت از دندان های خود را به شما نشان دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code