پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی در حال تبدیل شدن به یک دارایی بزرگ برای صنعت پزشکی است. با تکامل پرینت زیستی سه بعدی یا حتی پرینت سه بعدی دندانپزشکی، تولید افزودنی ها آینده امیدوار کننده ای در زمینه پزشکی دارد! به عنوان مثال، اکنون این امکان وجود دارد که با استفاده از چاپ سه بعدی روی پیوند یا بازسازی کار کرد. چاپ سه بعدی مطمئناً در آینده حتی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت زیرا فناوری ساخت افزودنی به تدریج در حال نشان دادن تمام ظرفیت، کارایی و دقت خود است.

تکامل پرینت سه بعدی در جراحی های پزشکی با معرفی اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) آغاز شد و به پزشکان اجازه داد مدل های دیجیتالی سه بعدی از بافت ها و اندام ها را ایجاد کنند. باید راه حلی برای کپی های آناتومیک لمسی پیدا می شد تا پزشکان را قادر می ساخت نه تنها بیماری ها را تشخیص دهند یا برای درمان با کمک این اسکن ها برنامه ریزی کنند، بلکه از این داده های رادیولوژیک در اتاق عمل نیز استفاده کنند.

همانطور که فناوری چاپ سه بعدی توسعه یافت، به سرعت به ابزار اصلی برای تولید مدل های آناتومیک سفارشی تبدیل شد. اولین مدل های تشریحی سه بعدی از اسکن های دیجیتال با استفاده از روش های تولید کاهشی مانند آسیاب از بلوک های فوم ساخته شدند. این مدل ها از نظر آزادی هندسی، دقت و همچنین زمان و هزینه محدودیت های زیادی داشتند.

مهندسین بالینی با استفاده از استریولیتوگرافی (SLA) و پرینت سه بعدی تف جوشی لیزری انتخابی (SLS) می توانند مدل های تشریحی را برای موارد پیچیده جراحی در مدت زمان کوتاهی تولید کنند. طی ۲۰ سال گذشته، پرینترهای سه بعدی در زمینه های مختلف پزشکی، به ویژه در دندانپزشکی، ارتوپدی، و روش های جمجمه- فک و صورت، بسیار پیشرفت کرده اند و مورد توجه قرار گرفته اند.

در این مقاله قصد داریم در مورد پرینت سه بعدی برای جراحی اصلاحی فک برای شما توضیح دهیم! خواهیم دید که چرا این فناوری پرینت سه بعدی برای این نوع اصلاحات یک مزیت بزرگ است، و قصد داریم چند نمونه از بازسازی های فک را برای شما ارائه دهیم.

انبوه سفارشی- سازی برای شاخه پزشکی

تولید افزودنی یک فناوری پیشرفته است و در حال حاضر امکان استفاده از درمان های اندازه گیری برای بیماران را افزایش می دهد. پرینت سه بعدی راه حل های عالی برای بازسازی یا کمک به بیماران در زندگی روزمره ارائه می دهد. یکی از مهم ترین مزایایی که پرینت سه بعدی می تواند برای بخش پزشکی به ارمغان بیاورد، سفارشی سازی انبوه است. در واقع، این فرایندی برای بدست آوردن اسناد چاپی است که کاملاً با بیمار سازگار است و کاملاً با نیازها و بدن او مطابقت دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع رادیوگرافی و رادیولوژی در دندانپزشکی

به عنوان مثال، چاپ سه بعدی به خوبی برای ایجاد پروتز های درست اندازه استفاده می شود. در حال حاضر پروتزهای چاپ سه بعدی برای بازوها یا پاها بسیار متداول هستند. هر بدن و هر ساختاری متفاوت است، با استفاده از این فناوری، پروتزها کاملاً با ساختار بدن بیمار منطبق می شوند و به خوبی جایگزین عضو از دست رفته او می شوند. به همین دلیل است که اکنون یک مزیت اصلی است، امکان ساخت پروتزهای کارآمدتر را فراهم می سازد که با محدودیت های مکانیکی بدن سازگار باشند.

قبل از فرآیند چاپ، باید از یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای ایجاد مدل سه بعدی استفاده شود: به لطف همه ابزارهای نرم افزاری، به راحتی می توان مدل را تغییر داد و آن را تنظیم کرد. علاوه بر این، اضافه کردن تمام ویژگی هایی که نیاز هستند کاملاً امکان پذیر است. فقط باید آن مدل سه بعدی شود.

پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی امکان ایجاد یک درمان تأثیر گذار را فراهم می کند

تاکنون، باید فهمیده باشید که تولید افزودنی ها یک روش عالی و کارآمد برای نجات جان افراد یا کمک به بهبودی بیماران است. بسیاری از مواد پرینت سه بعدی و چاپگرهای سه بعدی حرفه ای در چند سال گذشته برای مصارف پزشکی، مانند مواد زیستی، توسعه یافته اند.

در حال حاضر تولید افزودنی ها، امکان ایجاد درمان های جدید مانند بازسازی استخوان را فراهم می کنند. همانطور که مشاهده کرده ایم، در واقع یکی از نخستین روش هایی است که امکان دستیابی به دستگاه هایی کاملاً سازگار با بیماران، با مواد خوب و با هزینه کمتر را ارائه می دهد! همچنین راهی برای ساخت تجهیزات ابزار خاص برای یک جراحی دقیق است. به عنوان مثال، راهنماهای فرایندهای جراحی (سرجیکال گاید) واقعاً گران هستند: چاپ سه بعدی آن با قیمت پایین تر، همان نتایج را بسیار ارزان تر ارائه می دهد! با تکنیک ساخت سنتی، این فرآیندها برای ایجاد ابزار، پروتز و اعضای بدن بسیار گران تر خواهد بود.

علاوه بر این، می توانیم متوجه شویم که فناوری چاپ سه بعدی یک روش کارآمد و کم هزینه برای انجام تحقیقات بالینی و توسعه جراحی های جدید و درمان های جدید است. تولید افزودنی ها اغلب به عنوان یک روش نمونه سازی کارآمد استفاده می شود، زیرا این امکان را برای شما فراهم می کند که با هزینه کمتر تکرارهای زیادی انجام دهید و به طیف گسترده ای از مواد پرینت سه بعدی دسترسی داشته باشید.

پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی فک

بازسازی و موارد واقعی پرینت سه بعدی برای کاربردهای پزشکی

پرینت سه بعدی برای بازسازی استخوان؟

پرینت سه بعدی استخوان در سال های آینده امکان پذیر خواهد بود. به زودی انجام پیوند استخوان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی امکان پذیر خواهد بود. در آینده، به لطف تکامل امیدوار کننده چاپ زیستی، مطمئناً می توان با استفاده از سلول های بیمار، از تمام بخش های مختلف ساختارهای استخوانی بدن پرینت سه بعدی گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی پری آپیکال دندانپزشکی

در حال حاضر، این فناوری افزودنی برای ایجاد بازتولید اعضای بدن با استفاده از مواد زیستی قابل چاپ سه بعدی استفاده می شود. اگر امکان ساخت پروتز برای مصارف خارجی وجود داشته باشد، امکان ساخت پروتز برای مصارف داخلی نیز وجود دارد. در واقع، با تکامل پرینترهای سه بعدی و ساخت مواد زیستی جدید چاپ سه بعدی، امکانات جدیدی بوجود آمده اند.

چاپ سه بعدی چگونه به صنعت دندانپزشکی کمک می کند؟

تولید ترمیم های دندانی با استفاده از پرینت سه بعدی می تواند آسان تر باشد. دندانپزشکان بیشتر و بیشتری از پرینتر سه بعدی در کارهای روزانه خود استفاده می کنند. آنها از چاپگرهای سه بعدی رومیزی برای ساخت بریس ها، بریج ها یا ایمپلنت های دندانی برای بیماران خود استفاده می کنند. چرا این ابزار چنین مزیتی برای آنها دارد؟ آنها می توانند این کار را خودشان، بلافاصله و در مطب انجام دهند تا از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنند.

اگر امکان چاپ تمام این ابزارها و ایمپلنت های دندانی وجود دارد، چرا نمی توان یک فک کامل ساخت؟ در واقع، آیا این امکان وجود دارد. ببینیم چطور!

پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی فک

جراحی ارتوگناتیک: پرینت سه بعدی برای بازسازی فک

آیا ساخت افزودنی راه حل خوبی برای بازسازی فک است؟

بعد از تصادف، سرطان یا ناهنجاری ها ممکن است انجام بازسازی فک پایین ضروری باشد. ساخت افزودنی می تواند برای جراحی های دهان و فک و صورت واقعاً مفید باشد. در واقع این امکان وجود دارد که برای انجام بازسازی فک، ابزار یا تجهیزات خاصی را چاپ کرد. اما همچنین می توان از آن برای ساخت بخش هایی از فک جدید بیمار، متناسب با ساختار و حرکات طبیعی او استفاده کرد.

علاوه بر این، تصویر سازی پیشرفته ارائه شده توسط برخی از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی نیز یک دارایی ضروری برای صنعت پزشکی است. اکنون این امکان وجود دارد که یک سی تی اسکن دریافت کرد و آن را به فرمت مناسب تبدیل کرد تا یک مدل سه بعدی به دست آورد که بتوانید آن را دستکاری کنید. این ویژگی، امکان به تصویر کشیدن عیوب فک به صورت سه بعدی و ایجاد شبیه سازی را فراهم می کند تا بتوان دید ممکن است امکان انجام چه کارهایی وجود داشته باشد.

در مورد بازسازی فک چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بیایید ببینیم به طور مشخص، برخی از متخصصان چگونه استفاده از چاپ سه بعدی را برای جراحی ترمیمی انتخاب می کنند.

چاپگر سه بعدی امکان پیوند فک را فراهم می کند.

در هلند، به لطف پرینت سه بعدی، فک یک زن ۸۳ ساله بازسازی شده است. او اکنون دارای یک فک پرینت سه بعدی با مفاصل یکپارچه است! این قسمت دارای حفره هایی برای تقویت چسبندگی عضلات و رشد اعصاب جدید است. این استخوان فک که با چاپ سه بعدی تولید شده است، با پودر تیتانیوم و پوشش بیوسرامیکی ساخته شده است. بریج دندانی مخصوصی به استخوان فک اضافه شده است تا دندان های جدید برای بیمار کاشته شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی بایت وینگ در دندانپزشکی

چرا از پرینت سه بعدی برای این جراحی استفاده شده است؟ با توجه به سن بیمار، پزشکان استفاده از این روش را انتخاب کردند و گفتند که خطر آن کمی کمتر از روش سنتی است.

کاربردهای مختلف سه بعدی برای جراحی

در یکی از بیمارانی که در فک پایین خود تومور داشت، به همین دلیل به یک جراحی ترمیمی نیاز داشت. پزشکان مجبور بودند تومور را از فک پایین او خارج کنند، اما انجام این کار بدون برداشتن سمت چپ فک امکان پذیر نبود. و همچنین به معنای کشیدن تعداد زیادی دندان بود.

پزشکان از تصوی سازی سه بعدی استفاده کردند تا مشکل را به وضوح مشاهده کنند و سعی کنند آن را حل کنند. آنها راهنماهای جراحی چاپ سه بعدی و صفحات تیتانیومی را برای بازسازی چشمگیر فک ساختند. فک با استفاده از بخشی از استخوان نازک نی بیمار بازسازی شده است. بیمار به ایمپلنت های دندانی نیاز داشت، که با استفاده از نازک نی وی نیز ساخته می شد.

معمولاً، هنگام انجام بازسازی فک، جراحی های مختلفی نیاز هستند. در اینجا، همه فقط یک بار به صورت سه بعدی چاپ شده اند. استفاده از تصویر سازی سه بعدی برای درک بهتر مسائل مختلف نیز بسیار ضروری بوده است. حالا بیمار یک نتیجه کامل و متقارن دارد!

پرینت سه بعدی فک

پرینت سه بعدی فک

فک پایین پرینت شده به صورت سه بعدی

در چین، در یک بیمارستان برای مردی که به صورتش گلوله خورده بود، فک پایین به صورت پرینت سه بعدی ساخته شد: آنها در واقع از پرینت سه بعدی برای دو چیز مختلف استفاده کردند: اول، آنها یک مدل سه بعدی از فک پایین مرد را چاپ کردند تا دقیقاً محل نقص فک را مشاهده کنند.

دوماً اینکه، آنها یک نمونه جدید را درون تیتانیوم چاپ کردند تا آن را به ایمپلنت تبدیل کنند و امکان بهبود درست را برای بیمار فراهم کنند. این جراحی چشمگیر یک موفقیت واقعی بوده است.

اکنون امکان پرینت سه بعدی ساختارهای واقعاً پیچیده با مواد زیستی وجود دارد که می توان از آنها برای کاربردهای پزشکی استفاده کرد، و فک یکی از آنها است. واقعیت این است که در حال حاضر امکان چاپ سه بعدی تیتانیوم وجود دارد و امکان ایجاد قطعات سفارشی را فراهم می کند.

اکنون می توانید ببینید که چگونه می توان از پرینت سه بعدی برای جراحی بازسازی و به طور دقیق تر برای بازسازی عیوب فک استفاده کرد. پرینت سه بعدی به پزشکان کمک می کند تا تصویر سازی بهتری از مشکلات بیمار داشته باشند، مدل های سه بعدی بسازند یا ایمپلنت های سه بعدی را چاپ کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code