باندینگ دندان چیست؟

آیا دندان های لب پر شده یا شکسته دارید؟ آیا از آنها خجالت زده اید و می خواهید به معنای واقعی کلمه لبخند خود را یکی یکی پس بگیرید؟ یا اینکه دندان های شما گاهی باعث درد فک شما می شوند، زیرا عاجی که در معرض محیط دهان قرار گرفته است و پوشش محافظ آن از بین رفته است، احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد؟

باندینگ دندان می تواند شما را از دندان درد یا مجبور بودن به پنهان کردن دندان ها و لبخند به دلیل ظاهرشان نجات دهد!

باندینگ دندانی می تواند دندان های لب پر شده یا کمی شکسته را با سمان کردن آنها با مواد دندانی شبیه رزین اصلاح کند. این درمان بیشتر جنبه زیبایی دارد و اگر می خواهید دندان های آسیب دیده تری را اصلاح کنید، بهتر است روی روکش ها، پروتزهای مصنوعی، بریج ها، فرایندهای درمان ریشه یا ایمپلنت دندان سرمایه گذاری کنید.

ماده ای که برای چسباندن دندان های شما استفاده می شود شبیه مینای دندان طبیعی است. آنها همچنین برای مطابقت با درخشش یا رنگ اصلی دندان های باقی مانده و لبخند شما انتخاب شده اند. این فرایند می تواند لبخند شما را به طور کامل تغییر دهد.

مانند مواد پرکننده، رزین در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد تا سفت و چسبانده شود. این فرایند به پوشاندن یا پر کردن عیوب دندانی مانند دندان های لب پر شده یا شکستگی های بزرگ، بسیار بزرگتر از پوسیدگی یا حفره دندان، کمک می کند.

چرا از باندینگ دندانی استفاده کنیم؟

باندینگ دندان به بهترین وجه به عنوان یک درمان زیبایی مؤثر و غیر تهاجمی برای آسیب ها و عیوب جزئی روی دندان ها استفاده می شود.

اگر می خواهید یک درمان زیبایی وسیع تری برای دندان های جلوی خود انجام دهید، به جای آن می توانید از ونیرها استفاده کنید. ونیرها دندان های جلوی شما را با مواد خیلی نازک می پوشانند. در مقایسه، باندینگ دندانی، دندان های شما را با رزین کامپوزیت همرنگ دندان سمان می کند.

سپس این رزین صیقل و به گونه ای شکل داده می شود که با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد و با بقیه مینای دندان ترکیب شود. این به شما لبخند طبیعی تری می دهد، در مقایسه با ونیرها که به سفید شدن دندان هایی کمک می کنند که تغییر رنگ داده اند.

باندینگ دندان از رزینی استفاده می کند که به معنای واقعی کلمه به بقیه دندان های شما می چسبد.

باندینگ دندان

باندینگ دندان

باندینگ دندان چقدر دوام می آورد؟

رزین کامپوزیتی که از طریق فرآیند باندینگ روی دندان های شما اعمال می شود به احتمال زیاد بین ۴ تا ۸ سال دوام خواهد داشت. اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، به طور بالقوه می تواند تا ۱۰ سال دوام بیاورد. پس از ۱۰ سال، باید باند را تعویض کنید یا فرآیند ترمیم قوی تری مانند روکش های دندانی را انجام دهید.

با توجه به طول عمر این فرایند، طول عمر آن تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع مواد باندینگ است. موارد زیر نیز بی تأثیر نیستند.

  • مواد باندینگ: کیفیت مواد باندینگ دندانی همچنین می تواند روی میزان سختی آن و میزان فعالیت طبیعی دهان تأثیر بگذارد.
  • عادات دندانپزشکی: عادات دندانپزشکی شما می توانند روی مدت زمان ماندگاری باندینگ تأثیر بگذارد. اگر دندان قروچه می کنید، این عادت می تواند مواد باندینگ دندان را از بین ببرد.
  • گاز زدن به مواد سخت: زمانی که روی یک ماده سخت گاز می زنید یا بی وقفه آدامس می جوید، فشار بیش از حد می تواند باعث شکسته شدن سمان باندینگ دندانی شود.
  • دستکاری: در صورت نیاز دندانپزشک شما می تواند، رزین را دستکاری کرده و باندی که به مرور زمان فرسوده شده است را دوباره بچسباند. در غیر این صورت، ممکن است به ارتقاء تاج یا درمان ریشه نیاز داشته باشید.
  • از خوراکی قندی یا اسیدی اجتناب کنید: اگر نوشابه، الکل یا سایر نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی مصرف می کنید، نه تنها مینای دندان طبیعی بلکه باندینگ دندان شما نیز از بین می رود.
  • مراقبت از دندان: مراقبت های کافی مانند بهداشت دندان برای اطمینان از طول عمر مواد باندینگ دندان شما نیاز است. ممکن است لازم باشد مواد باندینگ را تعویض کنید تا جایگزین های سفیدتری داشته باشید.
  • سیگار کشیدن و نوشیدن: طول عمر باندینگ دندانی شما با کشیدن سیگار می تواند کاهش یابد. نوشیدن نوشیدنی هایی مانند شراب قرمز، چای و قهوه می تواند مواد باندینگ دندان را لکه دار کند و باعث تغییر رنگ آن شود.
  • جایگذاری: باندینگ دندانی روی دندان های جلوی شما مانند دندان های پیشین و نیش، در مقایسه با دندان های عقب مانند پرمولر و مولر، ماندگاری بیشتری دارد زیرا در دسته دوم از نیروی بایت یا فشار بیشتری استفاده می شود.
  • دندان های طبیعی در مقایسه با دندان های باند شده: دندان های طبیعی بسیار محکم تر از دندان های باند شده هستند. اگر می خواهید دندان های مولر یا پرمولر خود را محکم بچسبانید، از روکش ها یا بریج های پرسلن استفاده کنید.
  • مراقب چیزی که گاز می زنید باشید: چیزهایی مانند یخ یا آبنبات های سفت را گاز نزنید و نجوید. گاز زدن یا ساییدن دندان ها روی مواد سخت می تواند باعث از بین رفتن مواد باندینگ طولانی مدت با مینای دندان ها شود.
  • بعد از خوردن میوه نیز نخ دندان بکشید و مسواک بزنید: خوردن میوه به همان اندازه که سالم است، بعد از خوردن آن باید نخ دندان بکشید و مسواک بزنید دندان های خود را فراموش نکنید تا از رشد پلاک یا باکتری و به خطر افتادن سلامت دندان های خود جلوگیری کنید.
  • نحوه نگهداری مواد باندینگ: به طور منظم در ویزیت های برنامه ریزی شده دندانپزشکی شرکت کنید، پروفیلاکسی تمیز کننده دندانی را خریداری کنید، و با دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در روز و سپس استفاده یک روز در میان از دهانشویه، بهداشت دهان و دندان عالی را رعایت کنید.
باندینگ دندان

باندینگ دندان

فرایند باندینگ دندان چقدر طول می کشد؟

نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد تا فرایند باندینگ دندان کامل شود. روکش ها به گونه ای سفارشی شده اند که روی دندان های طبیعی زیرین شما قرار بگیرند، بنابراین در لابراتوار دندانپزشکی سنتز می شوند. به این ترتیب، روکش ها به زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید تراپی و بایدها و نبایدهای پس از آن

فرآیند باندینگ ونیرها مستلزم این است که معمولاً چندین ویزیت دندانپزشکی انجام دهید. در مقابل، بسته به تعداد دندان هایی که به باندینگ نیاز دارند، می توانید باندینگ دندان را در یک یا دو ویزیت انجام دهید.

باندینگ دندان

باندینگ دندان

فرایند باندینگ دندان

فرایند باندینگ دندان یک فرایند سرپایی است. شما مجبور نخواهید بود در کلینیک بمانید و اگر فقط چند دندان را ترمیم کرده باشید، به جای چندین مرتبه مراجعه، فقط باید در یک مراجعه انجام شود.

مرحله اول شامل انتخاب رنگ رزین کامپوزیت است که به رنگ بقیه دندان های شما نزدیک باشد. برای تعیین این مورد از نمودار استفاده می شود. سپس سطح دندان شما قبل از اعمال رزین روی ترک آماده می شود و با نور UV سفت می شود.

این فرایند معمولاً به بی حسی نیاز ندارد مگر اینکه شما به تغییر چشمگیر مورد نظر شکل دندان نیاز داشته باشید (یعنی به تراشیدن گسترده نیاز باشد). در صورت نیاز به پر کردن، ممکن است به بی حسی نیز نیاز داشته باشید.

اگر لب پر شدگی روی دندان شما به یک عصب نزدیک باشد، این کار می تواند آن را به هم بزند و باعث ایجاد درد قابل توجهی شود، بنابراین به بی حسی نیز نیاز دارد.

چه چیزی می تواند روی هزینه باندینگ دندان تأثیر بگذارد؟

بسیاری از بیماران نگران هزینه باندینگ دندان هستند. شما با بررسی داشتن بیمه دندانپزشکی که این فرایند را تحت پوشش قرار می دهد، می توانید هزینه را کاهش دهید. با این حال، از آنجا که این یک فرایند زیبایی است، اکثر شرکت های بیمه آن را تحت پوشش قرار نمی دهند.

  • لب پر شدن دندان های شما آسان تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید: آنها به ترومای شدید به صورت یا تصادف ناگوار در حین فوتبال نیاز ندارند. شما با گاز زدن به تکه های یخ یا ضربه زدن به دندان ها با بطری شیشه ای می توانید دندان های خود را بشکنید.
  • باندینگ دندان بیشتر برای چه مواردی استفاده می شود: باندینگ دندان عمدتاً برای ترمیم دندان های لب پر شده و دندان های شکسته اختصاص دارد که شکستگی تا عمیق خیلی زیادی وارد نشده است. اگر آسیب خیلی شدید باشد، در عوض ممکن است از ونیرها و روکش ها استفاده شود.
  • روش زیبایی طولانی مدت: اگر استطاعت پرداخت هزینه آن را دارید، این یک فرایند زیبایی نسبتاً ماندگار برای ترمیم دندان های شکسته شما است که مؤثر و قابل اعتماد است. هزینه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • پوشش بیمه ای: حق بیمه شما، اگر به اندازه کافی بالا یا کامل باشد، احتمالاً می تواند فرایندهای دندانپزشکی زیبایی را پوشش دهد. هر چند بعید است حق بیمه های معمولی مقرون به صرفه طبقه متوسط ​​آن را پوشش دهند.
  • محدوده کار: هر چه مساحت بیشتری به باندینگ نیاز داشته باشد، هزینه بیشتری خواهد داشت. جایگذاری روی یک دندان یا چند دندان و همچنین سختی انجام فرایند نیز می تواند روی قیمت تأثیر بگذارد.
  • زیبایی یا ساختاری: یک فرایند زیبایی از بازسازی ساختاری ارزان تر است. همچنین، اگر آسیب دندان های شما آنقدر عمیق باشد که با این درمان قابل اصلاح نباشد، به شما توصیه می شود که به جای آن از بریج، روکش یا دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • روتوش مداوم: بعد از باندینگ از دندان های خود مراقبت کنید. در صورت نیاز به روتوش کردن آن به زودی، ممکن است هزینه باندینگ افزایش یابد. برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • منطقه محلی شما: هزینه های شما ممکن است به شهر محل سکونت دندانپزشک شما بستگی داشته باشد. در شهرها یا استان های خاص، دندانپزشکان ممکن است خدمات با به صورت قابل استطاعت یا گرانتر به شما ارائه بدهند.
  • انجام کار در خارج از کشور: شما همچنین می توانید مراقبت های دندانپزشکی ارزان تری در خارج از کشور دریافت کنید که ارزان تر از درمان های دندانپزشکی محلی هستند، حتی اگر هزینه های سفر را در نظر بگیرید.
باندینگ دندان

باندینگ دندان

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

هزینه باندینگ دندان برای هر دندان، بسته به پیچیدگی این فرایند، به طور متوسط ​​حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار یا بیشتر است. بسته به دندانپزشک و وضعیت باندینگ قدیمی، روتوش می تواند اندکی کمتر از باندینگ کامل یا یک فرایند باندینگ جدید هزینه داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی چیست و چه خدماتی دارد؟

اگر به چندین فرایند باندینگ دندان نیاز داشته باشید یا این کار را با تمیز کردن یا پر کردن دندان انجام دهید، ممکن است بتوانید از تخفیف برخوردار شوید.

مزایای باندینگ دندان چیست؟

دندان ها به طور طبیعی محکم هستند و در بیشتر طول عمرتان می توانند در گاز زدن، جویدن و لبخند زدن به شما کمک کنند، بخصوص اگر دندان های دائمی شما قبلاً از زیر لثه های شما بیرون آمده باشند.

آنها بادوام هستند زیرا لایه خارجی مینای دندان یکی از محکم ترین مواد بدن شما است، مانند قسمتی از استخوان های شما که برای غذا خوردن استفاده می شود.

شما می توانید سلامت دهان خود را با افراط در باندینگ دندان بهبود دهید. دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی مورد علاقه شما باید این کار را انجام دهد زیرا این فرایند همراه با پرکردن دندان روی دندان دارای پوسیدگی، یکی از فرایندهای ساده تر است.

  • موارد استفاده از باندینگ دندانی: این فرایند دندانپزشکی زیبایی دندان های لب پر شده، ترک خورده یا شکسته را ترمیم می کند و همچنین مانند ونیرها، دندان هایی که تغییر رنگ داده اند را سفید می کند. همچنین در زمانی که دندان های شما فشرده هستند، شکاف دندان را پر می کند. شما حتی می توانید از آن برای بلند کردن دندان های کوتاه استفاده کنید.
  • بدون درد و بسیار راحت بودن: بسته به درمان، شدت آسیب دندانی و تخصص دندانپزشک، باندینگ دندان باید تا حدودی بدون درد و راحت باشد. گرچه بیشتر بدون درد است.
  • ماهیت مواد باندینگ: مواد باندینگ برای باندینگ دندان ایمن و زیست سازگار هستند. به این معنا که باید با دندان های طبیعی کاملاً سازگار باشند بدون اینکه دندان را مسموم کنند یا باعث عفونت لثه شوند.
  • باندینگ دندان چقدر ایمن است؟ باندینگ دندان تقریباً به اندازه گذاشتن کامپوزیت پرکننده دندان ایمن است. به هیچ عنوان به بدن شما آسیب وارد نمی کند. باید از دندان شکسته شما در برابر عفونت باکتری محافظت کند.
  • ارزش زیبایی یا ظاهری: دندان هایی که به تازگی باندینگ روی آنها انجام شده و پولیش شده اند باید ظاهر کلی لبخند شما را بهبود دهند. اگر می خواهید با برطرف کردن ایرادات جزئی یا لب پر شدگی مینای دندان لبخند خود را زیبا کنید، به سراغ باندینگ دندان بروید.
  • رزین کامپوزیت: با استفاده از رزین کامپوزیت که رنگی شبیه دندان های طبیعی دارد، دندان های خود را زیبا جلوه دهید. رزین کامپوزیت قسمت هایی را پوشش می دهد که دندان شما شکسته یا مینای آن از بین رفته است. همچنین از عاج و پالپ داخل محافظت می نماید.
  • به خوبی با بقیه دندان های شما ترکیب می شود: برخلاف روکش های پرسلن که دندان ها یا پر شدگی هایی که به شدت شکسته اند را می پوشانند، رنگ باندینگ رزین کامپوزیت شبیه رنگ دندان ها خواهد بود. این باعث می شود که ترمیم یکپارچه و طبیعی به نظر برسد.
  • سمان سخت شده توسط اشعه ماوراء بنفش: برای چسباندن دندان های شکسته شما، دندانپزشک شما رزین کامپوزیت را روی سطح دندان آماده شده اضافه می کند و سپس آن را شکل می دهد تا آسیب دیدگی آن را ترمیم کند. سپس همه چیز مانند سیمان با استفاده از نور UV سخت می شود.
  • روش مقرون به صرفه برای اصلاح دندان: شما می توانید دندان های جلو و عقب خود را با این گزینه مقرون به صرفه ترمیم کنید. اگر آسیب شدیدتر باشد، می توانید از روش های مؤثرتری مانند قرار دادن ونیر یا روکش برای ترمیم دندان استفاده کنید.
  • سلامت دهان و دندان خود را بهبود بخشید: یک دندان شکسته که عاج آن در معرض دید قرار گرفته است بیشتر احتمال دارد که متحمل درد عصب و عفونت شود. قبل از اینکه اجازه دهید آسیب واقعاً بدتر شود، با باندینگ دندان، سلامت دهان خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.
  • ممکن است به مراقبت های اضافی نیاز داشته باشید: اگر دندان های شما به دلیل دندان قروچه، پوسیدگی دندان یا بازگشت اسیدهای گوارشی به دهان ترک خورده اند، علاوه بر رفع علت ترک با باندینگ دندانی باید علت آن را (به عنوان مثال محافظ دهان شبانه برای دندان قروچه) بررسی کنید.
  • از دندان های طبیعی محافظت می کند: دندان های طبیعی شما باید دست نخورده باقی بمانند و به سختی ممکن است نیاز باشد بخشی از آن را جدا کرد، مگر اینکه بخشی از مینای دندان زبر شود تا عامل باندینگ بهتر روی سطح بچسبد. کل ترمیم نیز برای خوب اندازه شدن پولیش داده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوتوگرافی قبل از جراحی زیبایی بینی

معایب باندینگ دندان

باندینگ دندان در برابر لکه ها مقاومت نمی کند. مواد باندینگ به اندازه روکش ها، ونیرها یا پرکننده ها دوام نمی آورند. همچنین، مواد باندینگ می توانند دندان را لب پر یا بشکنند.

به دلیل برخی محدودیت های باندینگ دندان، برخی از دندانپزشکان آن را برای تغییرات کوچک زیبایی، اصلاح کوتاه مدت مشکلات زیبایی و اصلاح دندان ها در نواحی با فشار بسیار اندک بایت (مثلاً دندان های جلو) مناسب می دانند. با دندانپزشک خود در مورد بهترین روش زیبایی برای خود صحبت کنید.

باندینگ دندان

باندینگ دندان

چه کسی از باندینگ دندان بیشترین سود را می برد؟

افرادی که دندان های آنها به شدت پوسیده نشده اند و فقط آسیب های جزئی دیده اند، به جای تکنیک های ترمیم گران تر مانند ونیرها، روکش ها، بریج ها و پروتزهای دندان مصنوعی می توانند از باندینگ دندانی استفاده کنند.

دندانی که به شدت پوسیده شده است، برای باندینگ یا پر کردن دندان مناسب نیست زیرا دندان طبیعی کافی برای “سمان” دندان باقی نمانده است. شما در آنجا به یک سیستم پشتیبانی جدید برای تکیه دادن یک ترمیم نیاز دارید.

ایمپلنت دندانی برای افرادی که یک دندان یا بیشتر دندان خود را از دست داده اند، گزینه بهتری است. ایمپلنت یک گل میخ فلزی است که داخل حفره دندان قرار می گیرد تا به عنوان تکیه گاه برای روکش، بریج یا پروتز پرسلن کامل عمل کند.

مراقبت از دندان های باند شده

از آنجا که مواد باندینگ ممکن است بشکنند، مهم است که از عاداتی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار، یخ یا سایر اشیاء، یا غذاهای سفت، یا استفاده از دندان های باند شده خود برای پاره کردن چیزها اجتناب کنید. اگر متوجه هر گونه لبه تیز روی دندان باند شده شدید یا اگر دندان شما هنگام گاز زدن احساس عجیبی دارد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دندان های باند شده به مراقبت خاصی نیاز ندارند. تنها کافی است روش های خوب بهداشت دهان را دنبال کنید.

  • دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید.
  • یک یا دو مرتبه در روز با دهانشویه ضد عفونی کننده شستشو دهید.
  • برای معاینات و تمیز کردن حرفه ای منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

باندینگ دندان به نوبه خود هم یک فرایند زیبایی است و همچنین با چسباندن مینای شکسته یا تکه های دندان با ماده کامپوزیتی سمان- مانند، عملکرد دندان را بهبود می بخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code