پرینت سه بعدی یا دیجیتالی در دندانپزشکی

در این نوشته می خوانید:

تحولات در دندانپزشکی دیجیتال باعث شده است که بخش دندانپزشکی در سال های اخیر دستخوش تغییرات فوق العاده ای شده باشد. به صورت خاص، تولید افزودنی ها، صنعت دندانپزشکی را قادر ساخته است تا استفاده از فناوری های دیجیتال را توسعه دهد. بخش دندانپزشکی یک محرک بازار برای فناوری چاپ سه بعدی است، زیرا به مسائل سفارشی سازی پاسخ می دهد.

تا چند سال پیش، فناوری CAD/ CAM آخرین پیشرفت در فناوری دندانپزشکی بود. گرچه امروزه CAD/ CAM هنوز به عنوان ابزاری حیاتی در دندانپزشکی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، پرینت سه بعدی به یک انقلاب دیجیتالی تبدیل شده است که صنعت دندانپزشکی به سرعت آن را هم در کنار صندلی و هم در لابراتوارهای دندانپزشکی پذیرفته است.

در سال های اخیر، پرینت سه بعدی ثابت کرده است که یک سیستم کارآمدتر و مقرون به صرفه تر برای پذیرش گردش کار در محل مطب است. دندانپزشکان، تکنسین های دندانپزشکی و دستیاران دندانپزشکی می توانند ابزارهای دندانپزشکی سفارشی تولید کنند، از چاپ الاینرهای ارتودنسی و مدل های ایمپلنت گرفته تا راهنماهای جراحی و روکش ها. دستگاه های دقیق تر و با جزئیات تر را می توان در کسری از زمان با استفاده از روش های سنتی و مرسوم تولید کرد.

در این مقاله در مورد پرینت سه بعدی دندان، تکنیک ها، مواد و کاربردهای کلیدی فناوری های پرینت سه بعدی در دندانپزشکی صحبت می کنیم، مزایا و معایب پرینت سه بعدی را برای دندانپزشکی توضیح می دهیم و آن را با نگاهی به چشم انداز این تکنیک نوآورانه به پایان می رسانیم.

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال چیست؟

تعریف پرینت سه بعدی یا ساخت افزودنی، همانطور که توسط انجمن تست و مواد آمریکا تعریف شده است “فرایند پیوند مواد برای ساخت اشیا از داده های مدل سه بعدی، معمولاً لایه به لایه” است. بنابراین به عنوان یک تولید کننده افزودنی ابزارهای سه بعدی، می توان از آن برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف در دندانپزشکی استفاده کرد، از جمله اما نه محدود به:

  • مدل های مطالعه و طراحی لبخند
  • راهنمای جراحی برای جایگذاری ایمپلنت و جراحی پریودنتال
  • اسپلینت های بایت و محافظ های شبانه
  • الاینرهای شفاف
  • ساخت پروتزهای متحرک مانند دندان های مصنوعی
  • تری های سفارشی
  • ترمیم های موقت

اصطلاح تولید افزودنی شامل بسیاری از انواع فناوری های پرینت سه بعدی می شود که متداول ترین فناوری های مورد استفاده در دندانپزشکی عبارتند از: تف جوشی لیزری انتخابی (SLS)، جت مواد (MJ)، استریولیتوگرافی (SLA) و مدل سازی رسوب ذوب شده (FDM).

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی دیجیتال

کاربردهای پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

پرینت سه بعدی عمدتاً توسط آن دسته از متخصصان دندانپزشکی پذیرفته شده است که مایل به تولید راهنماهای جراحی (سرجیکال گاید)، تری های دندانی سفارشی، قطعات رزین سوختنی، قالب برای ماکت ها و روکش های دندانی موقت هستند.

کاربردهای پرینت سه بعدی در دندانپزشکی به سه دسته تقسیم می شوند:

ساخت مستقیم از دستگاه های دندانپزشکی سفارشی

اینها عمدتاً راهنماهای جراحی کاشت ایمپلنت هستند که می توانند در طول فرآیند ایجاد حفره در استخوان (برای قرار دادن ایمپلنت) جراح را هدایت کنند و در نتیجه قبل از کاشت، جزئیات طرح دیجیتال از جمله مکان، زاویه و عمق ایمپلنت را مد نظر قرار دهند.

با استفاده از رزین های زیست سازگار کلاس ۳، می توان تری های سه بعدی، از جمله تری های سفید کننده، دندان قروچه و ژل فلوراید را چاپ کرد که راحت و کاملاً با دهان بیمار سازگار هستند.

از پرینت سه بعدی همچنین می توان برای ساخت ابزارهای مورد استفاده در DFO مانند تری های الاینر و انتقال، راهنماهای استئوتومی (برش استخوان) و راهنماهای تغییر موقعیت و همچنین انواع ارتزها و دستگاه های رهگیری استفاده کرد.

دستگاه های جراحی فک بالا (جنیوپلاستی، رینوپلاستی، اپیستز) نیز به صورت سه بعدی قابل چاپ هستند.

چاپ سه بعدی قالب های دندانی با استفاده از تکنیک lost-wax

یک نمونه سه بعدی از پروتزهای دندانی (روکش ها، بریج ها، و غیره) که با استفاده از رزین سوخته چاپ شده و برای ساخت یک قالب سفارشی با استفاده از تکنیک lost-wax استفاده می شود. پروتز نهایی با ریختن مواد مورد نظر (سرامیک، فلز و …) درون این قالب بدست می آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه باید در مورد ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن بدانید!

ساخت مستقیم ترمیم ها و پروتزهای دندانی

به لطف پرینت سه بعدی، اکنون می توان روکش ها، ونیرها و بریج های موقت را با رزین های زیست سازگار ساخت. این ترمیم ها به لطف دقت بالای اسکن سه بعدی و پرینترهای سه بعدی رزین SLA و DLP کاملاً با دهان بیمار مطابقت دارند.

البته باید توجه داشت که هنوز امکان پرینت مستقیم روکش های دائمی یا پروتزهای دندانی به صورت سه بعدی، چه به صورت رزین یا سرامیکی وجود ندارد.

ساخت افزودنی های فلزی امکان تولید روکش ها، بریج ها و ایمپلنت های دندانی، و همچنین قسمت فلزی استلایت های دندانی و پایه پروتزهای کامل متحرک را فراهم می کند.

یک تکنیک برای هر کاربرد

کاربرد فنی

راهنمای جراحی SLA

پروتزهای موقت SLA

ارتزهای DFO، دستگاه های رهگیری، تری های دندانی، مدل های SLA

جراحی فک بالا (جنیوپلاستی، رینوپلاستی، اپیتز) و DFO: راهنمای استئوتومی و راهنمای تغییر موقعیت، به عنوان مثال جراحی ارتوگناتیک لفور، بازسازی فک پایین و غیره. SLA

پایه های پروتزهای کامل متحرک

FDM

فریم فلزی برای پروتزهای پارسیل متحرک

تولید مواد افزودنی فلزی

فن آوری های پرینت سه بعدی دندانپزشکی: فرایند ها و مواد مختلف

در صنعت، تولید افزودنی ها فرآیندی است که در آن بخشی با افزودن ماده دیگری تشکیل می شود که در لایه های متوالی روی هم چیده شده است. چاپ سه بعدی نام مصرف کننده برای مجموعه فرآیندهای افزودنی است. در صنعت دندانپزشکی از فناوری ها و مواد متعددی در ساخت مواد افزودنی استفاده می شود. فرآیند تشکیل می تواند فیزیکی (همجوشی و به دنبال آن انجماد، تف جوشی) یا شیمیایی (فتوپلیمریزاسیون) باشد. تکنیک انتخاب شده به برنامه مورد نیاز بستگی دارد. در زیر فرایندهای اصلی مورد استفاده در دندانپزشکی آورده شده اند.

FDM (مدل سازی رسوب ذوب شده)

این تکنیک شامل رسوب یک رشته ترموپلاستیک است که تا دمای پلاستیسیته مذاب پلیمری گرم شده است. در این حالت فرآیند شکل دهی فیزیکی بوده و از مواد ترموپلاستیک (ABS یا PLA) استفاده می شود.

FDM این مزیت را دارد که قطعاتی را با هزینه کم تولید می کند که به پس پردازش نیاز ندارند. با این حال، معایب آن شامل عدم سرعت، دقت و زیست سازگاری هستند. بنابراین فقط برای ایجاد ماکت های اصلی دندانی برای شکل پذیری حرارتی تری های الاینر ارتودنسی، تری های نگهدارنده یا تری های سفید کننده مناسب است.

در حال حاضر، با ظهور جدیدترین ماده ترموپلاستیک: PEEK (PolyEtherEtherKetone)، از این فرآیند می توان برای تولید محلول های زیست سازگار دندانی و بویژه پروتزهای پارسیل متحرک استفاده کرد. این ماده مورد تأیید FDA از مقاومت شیمیایی و مکانیکی عالی برخوردار است و در عین حال برای راحتی بیشتر بیمار سبک وزن نیز می باشد. این پروتز فاقد فلز، مزیت بی عطر بودن را دارد.

فن آوری های پرینت سه بعدی دندانپزشکی

فن آوری های پرینت سه بعدی دندانپزشکی

فتوپلیمریزاسیون

این فرآیند اصلی تولید افزودنی است که در بخش دندانپزشکی استفاده می شود. این یک فرایند شیمیایی است که در تکنیک های SLA (استریولیتوگرافی) و DLP (پردازش نور دیجیتال) استفاده می شود.

SLA شکل گیری یک مدل سه بعدی با استفاده از لایه های متوالی است، با لیزری که هر لایه را به داخل یک حمام مایع حساس به نور می برد و آن را پلیمریزه می کند. مواد مورد استفاده پلاستیک های ترموست و الاستومرها هستند.

این فناوری با مواد زیست سازگار که همگی رزین های مایع هستند که توسط EC/ FDA تأیید شده اند، وضوح و دقت بسیار بالاتری نسبت به FDM ارائه می دهد. پایان بسیار کمتر پیچیده است، که زمان کلی تولید را کاهش می دهد.

این فناوری امکان تغییر مواد برای استفاده با یک کاربرد متفاوت را فراهم می کند. بنابراین می توان از آن برای ساخت راهنماهای جراحی، پروتزهای موقت، و سوختن عناصری مانند اجزای استلایت استفاده کرد.

تولید مواد افزودنی فلزی

تولید افزودنی که عمدتاً توسط SLM (ذوب لیزر انتخابی یا لیزر فیوژن) و SLS (تف جوشی لیزری انتخابی) به تصویر کشیده شده است، برای ساخت ایمپلنت ها، استلایت ها و پوشش های نیکل کروم استفاده می شود.

این فناوری به تولید پایدار نیاز دارد تا سرمایه گذاری قابل توجه مورد نیاز را جذب کند. ماشین های فلزی همچنین به کار پس از پردازش قابل توجه تری نیاز خواهند داشت، و در نتیجه بهره وری را کاهش می دهند؛ با این حال این فناوری، از نظر هزینه واحد، به طور قابل توجهی جذاب تر است.

فرآیندهای مواد

ذوب لیزری انتخابی (SLM) یا لیزر فلزات فیوژن

پلاستیک

سرامیک

تف جوشی لیزری انتخابی (SLS) یا تف جوشی لیزری فلزی

ترموپلاستیک (پلی کربنات، پلی آمید، پلی وینیل کلرید)

سرامیک

FDM (مدل سازی رسوب ذوب شده) ترموپلاستیک (ABS یا PLA)

استریولیتوگرافی (SLA)

الاستومرها و پلاستیک های گرماسخت

فرآیندهای مواد

فرآیندهای مواد

مزایای پرینت سه بعدی برای صنعت دندانپزشکی

در لابراتوارهای پروتز امروزی، مشاهده راه حل های مختلف در کنار یکدیگر غیر معمول نیست، راه حل هایی که هم کاهنده و هم افزاینده هستند به عنوان بخشی از استراتژی جریان کار دیجیتال. استفاده از پرینت سه بعدی برای تکمیل روش های ماشینکاری سنتی مزایای زیادی دارد.

فرآیند تولید غیر مادی و ساده شده

به طور سنتی، پروتزها نتیجه همکاری بین دندانپزشک و متخصص پروتز بودند. ظهور فن آوری های دیجیتال این سازماندهی سنتی را با فرآیندهای کاری بی ماده، کاملاً متحول کرده است.

هر دوی این بازیکنان دندانپزشکی اکنون بخشی از تلاش برای مدرن سازی آخرین ابزارهای خود هستند، در حالی که تخصص خود را حفظ می کنند، که همچنان بسیار مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان و درمان آن چیست؟

با استفاده از ساخت افزودنی، از طریق جریان های دیجیتال می توان زنجیره تولید را ساده کرد، شرایط را بهینه کرد و چرخه های ساخت قالب های مصنوعی و دندانی و در نتیجه مراحل ظریف کار دستی را کاهش داد.

سرعت

از قالب های دیجیتال دندانی گرفته تا تولید با استفاده از پرینت سه بعدی، فرآیند به جای چندین روز که به طور سنتی نیاز است، کاملاً دیجیتالی است و تنها به چند ساعت کار نیاز دارد. در برخی موارد، این زمان های تولید کوتاه تر به این معنا هستند که بیمار فقط یک بار به پزشک مراجعه می کند.

با کاهش تعداد ساعات کار، استفاده از تولید افزودنی می تواند برای تخصیص مجدد این ساعات به کار با ارزش افزوده بیشتر و افزایش قابل ملاحظه بهره وری استفاده شود.

سود آوری

پرینت سه بعدی بازدهی بالایی دارد، که پذیرش آن توسط تعداد زیادی از جراحان دندانپزشکی و پروتزها در سراسر جهان را توضیح می دهد. امروزه بیش از ۵۰ درصد از لابراتوارهای پروتز فرانسوی مجهز به اسکنر و پردازنده های سه بعدی و ۲۰ درصد از پرینترهای سه بعدی هستند که این امکان را آنها فراهم می کند تا گردش مالی خود را ۷۰ درصد افزایش دهند. تولید افزودنی بسیار سود آور است، زیرا می توان چندین پروتز را به طور همزمان چاپ کرد که به معنای صرفه جویی در مقیاس از نظر زمان و هزینه است.

قطعات با دقت بالا

تکنیک های تولید افزودنی، شامل افزودن مواد، درجه دقت را بیشتر می کنند. کیفیت قطعات ساخته شده در مقایسه با قطعات تولید شده با روش های سنتی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی بسیار مطلوب است. مزیت اصلی پرینت سه بعدی در توانایی آن در تولید قطعات سفارشی و هدفمند نهفته است.

مزایا برای بیمار

ترکیب تکنیک های دیجیتال، تولید دستگاه ها و پروتزهای دندانی سفارشی را در زمان ثبت امکان پذیر می سازد که به نوبه خود برای راحتی بیمار و همچنین اثربخشی درمان مزایایی دارد.

جنبه اکولوژیکی

فن آوری های افزودنی به دلیل مصرف کم انرژی آنها شناخته شده اند. آنها با محیط زیست سازگار هستند و تأثیر کمتری روی اکوسیستم دارند. مواد مورد استفاده عموماً زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت هستند، بنابراین پایدارتر هستند.

مزایای پرینت سه بعدی

مزایای پرینت سه بعدی

آخرین به روز رسانی در مورد فن آوری های چاپ سه بعدی

ظهور اسکنرهای داخل دهانی یک کاتالیزور اصلی برای رشد بازار چاپ سه بعدی در لابراتوارها و کلینیک های دندانپزشکی بوده است. با نگاهی به آخرین پرینترهای سه بعدی، رزین های چاپ و فناوری های موجود در IDS، واضح است که کلینیک ها و دندانپزشکان مختلف نسبت به چاپگرهای سه بعدی خود نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین طیف وسیعی از فناوری در دسترس است که مزایا و معایب خود را دارند. فن آوری های مختلف این امکان را برای  چاپگرها فراهم می کنند تا به سرعت پیشرفت کنند.

سیستم باز در مقایسه با سیستم بسته

تمام سیستم های دیجیتال موجود در بازار می توانند فایل STL را بپذیرند، اما سیستم های باز و بسته در پرینت سه بعدی با سیستم های فرز تفاوت دارند. همه چاپگرها باز هستند، اما برخی از تولید کنندگان چاپگر برای اطمینان از موفق بودن نتایج، تنها از رزین هایی استفاده می کنند که آنها آنها را تأیید کرده اند و از سازگاری چاپ آنها اطمینان دارند. از آنجا که برای تأیید اعتبار رزین های چاپگر خاص برای پیروی از پروتکل های سخت گیرانه برای کاربرد بیمار زمان و هزینه زیادی اختصاص می یابد، برخی از سیستم های چاپ سه بعدی باید از این اعتبارسنجی ها و فرآیندها پیروی کنند.

مواد زیست سازگار

مواد زیست سازگار جدید که به طور خاص برای کاربردهای دندانپزشکی طراحی شده اند، در کنار پیشرفت های فناوری چاپ سه بعدی توسعه یافته اند. این مواد می توانند گواهی های محلی مختلفی مانند FDA، TGA، CE را داشته باشند که آن را برای استفاده در دهان بی خطر می سازد و امکان تولید ترمیم های دندانی کاربردی و با دوام را فراهم می کند.

گردش کار یکپارچه

با بهبود همکاری بین سایر حوزه های دندانپزشکی دیجیتال مانند اسکنرهای داخل دهانی، نرم افزار طراحی به کمک رایانه (CAD) و سیستم های تولید به کمک رایانه (CAM)، ادغام بیشتر پرینت سه بعدی در جریان های کاری دیجیتال می تواند محقق شود. می توان فرآیند تولید را ساده و کاملاً دیجیتالی کرد تا کارایی کلی گردش کار دندانپزشکی، یعنی در مطب را بهبود داد.

چاپ سه بعدی در مطب

در حال حاضر چاپ سه بعدی در مطب به یک جایگزین مناسب در کلینیک های دندانپزشکی تبدیل شده است، در حالی که برون سپاری کار به لابراتوار دندانپزشکی نیست. از آنجا که گزینه های چاپگرهای سه بعدی از چاپگرهای صنعتی در مقیاس بزرگ تا چاپگرهای رومیزی کوچکتر را شامل می شوند، چاپ سه بعدی داخل مطب امکان تولید ترمیم های دندانی در همان روز را فراهم می کند و بنابراین نیاز به چندین قرار ملاقات را از بین می برد و زمان انتظار بیمار را کاهش می دهد.

ایمپلنت های دندانی سفارشی

چاپگرهای سه بعدی با استفاده از داده های خاص بیمار، امکان ایجاد ایمپلنت های بسیار سفارشی را فراهم می کنند. این ایمپلنت هایی که به صورت سه بعدی چاپ شده اند معمولاً تکیه گاه های ایمپلنتی هستند که از تیتانیوم یا مواد زیست سازگار ساخته شده است و سپس برای اتصال روکش یا بریج به فک بیمار استفاده می شوند. تولید این ایمپلنت های دندانی به این معنا است که با آناتومی بیمار کاملاً متناسب هستند، می توانند به طور دقیق از دندان های بیمار تقلید کنند، کاشت ایمپلنت و راحتی بیمار را بهبود بخشند و نتایج بالینی بهتری داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ساخت سرجیکال گاید یا راهنمای جراحی ایمپلنت با استفاده از نرم افزار دندانپزشکی

راهنمای جراحی

راهنماهای جراحی را می توان برای استفاده در حین کاشت ایمپلنت، جراحی فک و سایر روش های پیچیده دندانپزشکی به صورت سه بعدی چاپ کرد. این راهنماهای جراحی مانند ایمپلنت های دندانی سفارشی شده با استفاده از داده های خاص بیمار طراحی شده اند و امکان انجام روش های جراحی دقیق و کم تهاجم، کاهش خطرات و بهبود نتایج را فراهم می کنند.

دندان مصنوعی دیجیتال

پیشرفت در پرینت سه بعدی منجر به امکان ساخت دندان مصنوعی به صورت دیجیتالی شده است. پروتزهای دیجیتالی با استفاده از اسکن از دهان بیمار ساخته می شوند، که در آنها این داده ها برای طراحی دندان مصنوعی و سپس چاپ سه بعدی استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین دقیق تر، راحت تر و کارآمدتر در مقایسه با پروتزهای معمولی که با حرارت یا به صورت خود به خود کیور می شوند، بهبود مراقبت و راحتی بیمار، زمان های برگشت سریع تر و نتایج بالینی بهبود یافته از مزایای این توسعه سفارشی هستند.

به روز رسانی فن آوری های چاپ سه بعدی

به روز رسانی فن آوری های چاپ سه بعدی

واکس آپ های دیجیتال

روش معمول ترمیم های واکس آپ سنتی که برای درمان های پروتز استفاده می شوند، می تواند به صورت دیجیتالی انجام شوند. واکس آپ های دیجیتالی اکنون می توانند جایگزین وکس آپ های سنتی با استفاده از پرینت سه بعدی شوند تا دقیق تر، سریع تر و مقرون به صرفه باشند و امکان ارتباط بهتر بین لابراتوارهای دندانپزشکی و پزشکان را فراهم کنند.

بیمه دندانپزشکی

با تولید روکش های رزینی بیشتر که به صورت سه بعدی چاپ شده اند، در نتیجه پیشرفت های سریع فناوری چاپ سه بعدی و ورود رزین های چاپگر اضافی به بازار، کاربرد و طول عمر ابزارهای مختلف دندانپزشکی همچنان قابل مشاهده است. برخی از شرکت های بیمه دندانپزشکی مجموعه ای از کدهای پزشکی برای فرایندهای دندانپزشکی که بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکی را پوشش می دهند را به روز کردند تا امکان بازپرداخت روکش های رزینی چاپ شده به صورت سه بعدی را به عنوان روکش های دائمی در بازار فراهم کنند.

آموزش دندانپزشکی

دانشکده ها و مؤسسات آموزشی دندانپزشکی شروع به گنجاندن پرینت سه بعدی در برنامه درسی خود کرده اند تا دانشجویان دندانپزشکی حرفه ای، تکنسین های دندانپزشکی، دستیاران دندانپزشکی و غیره را برای آینده دندانپزشکی دیجیتال آماده کنند.

نقاط ضعف

واضح است که فناوری های سه بعدی مزایای قابل توجهی را ارائه می دهند. با این حال، برخی از پزشکان ممکن است پس از سال ها کار با روش های سنتی، تمایلی به اتخاذ آنها نداشته باشند.

تغییر رویکرد و رفتن به سراغ دیجیتال به معنای داشتن درجه خاصی از اطمینان در این فرآیندها است. افرادی که دندانپزشک و متخصص پروتز می شوند ملزم به تهیه تجهیزات لازم هستند که استفاده از آنها مستلزم تشکیلات و سیستم کاری جدید و همچنین آموزش برای تسلط بر نرم افزارها و ابزارها می باشد.

نگاه به آینده پرینت سه بعدی

راه حل های پرینت سه بعدی رزین، که قیمتی کمتر از ۵۰۰۰ دلار دارند، نقش کلیدی در رشد پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی خواهند داشت. طی ده سال آینده، تولید مواد افزودنی به روش اصلی تولید تمام ترمیم های دندانی تبدیل خواهد شد و در نهایت طیف وسیعی از پروتزهای دندانی را پوشش خواهد داد. تولید افزودنی های فلزی بویژه باید نقش مهمی در این بخش، بویژه برای تولید مستقیم ایمپلنت فلزی ایفا کند.

نگاه به آینده پرینت سه بعدی

نگاه به آینده پرینت سه بعدی

نتیجه گیری

امکانات پرینت سه بعدی در دندانپزشکی بی پایان است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، دندانپزشکان به دلیل کارآمدی زمان و دسترسی کلی، فناوری های چاپ سه بعدی را در مطب پیاده سازی می کنند. پرینت سه بعدی با تکنیک ها و مواد بی شمار خود به دلیل انعطاف پذیری در تولید، کارایی، سرعت و دقت آن، جایگاه خود را در بخش دندانپزشکی تثبیت کرده است.

تکنیک های افزودنی را می توان برای بهینه سازی فرآیندهای ساخت پروتزها و ابزارهای مختلف دندانپزشکی بدون به خطر انداختن کیفیت نهایی این محصولات استفاده کرد که مدت ها است تحت سلطه فناوری ماشین کاری قرار گرفته اند. مزیت اصلی آنها در ساخت ابزارهای سفارشی نهفته است که یکی از مشکلات اصلی در پزشکی و بویژه در دندانپزشکی است. همه داده ها حاکی از رشد امیدوار کننده بازار دندانپزشکی است که می تواند حداکثر سود را از فناوری دیجیتال بدست آورد.

با وجود انبوهی از شرکت ها و برندهای دندانپزشکی که در بازار اشباع شده سیستم های پرینت سه بعدی رقابت می کنند، برای هر متخصص دندانپزشکی دشوار نیست که بر اساس نیازهای درمانی شخصی و یا بیماران خود یکی را پیدا کند.

گرچه تجهیزات، مواد و خدمات با فناوری های پرینت سه بعدی متفاوت هستند، اما کاربردهای جدید و نوآورانه پرینت سه بعدی در دندانپزشکی هنوز برای کاوش بیشتر جا دارد. مانند هر صنعت دیگری که از فناوری های دیجیتال در حوزه خود استفاده می کند، دندانپزشکی دیجیتال و پرینت سه بعدی تنها با تلاش برای بهبود سلامت و مراقبت از بیمار، افزایش کارایی و بازگشت سرمایه و افزایش نتایج درمان، به تکامل خود ادامه خواهند داد.

ما می توانیم انتظار داشته باشیم که چاپ سه بعدی با ادامه پیشرفت فناوری، نقش مهمی در دگرگونی حوزه دندانپزشکی ایفا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code