دلایلی که پرینت سه بعدی صنعت دندانپزشکی را متحول کرده است

پرینت سه بعدی کاتالیزور دندانپزشکی دیجیتال است. این فناوری به خاطر قابلیت اطمینان و کیفیت بالای خود معروف شده است. از زمانی که اولین پرینترهای سه بعدی رومیزی در دسترس صنعت دندانپزشکی قرار گرفتند، تغییرات زیادی صورت گرفته است. چند سال پیش، چاپگرهای سه بعدی فقط برای بزرگترین لابراتوارهای دندانپزشکی مقرون به صرفه بودند، اکنون در لابراتوارها و مطب ها با هر اندازه ای، به یک چشم انداز معمول تبدیل شده اند. پرینترهای سه بعدی دندانی دارای نور یا لیزری هستند که مایعی را با دقت هدایت شده توسط کامپیوتر برای تولید اجسام کوچک با جزئیات پیچیده پلیمریزه می کنند.

چاپ سه بعدی دیجیتالی چگونه دندانپزشکی را متحول کرده است؟

چاپ سه بعدی دیجیتالی چگونه دندانپزشکی را متحول کرده است؟

چاپ سه بعدی دیجیتالی چگونه دندانپزشکی را متحول کرده است؟

تولید افزودنی بر بسیاری از صنایع تأثیر گذاشته است، اما تعداد کمی از صنایع به اندازه رشته های پزشکی، از جمله دندانپزشکی، از این افزودنی ها بهره مند شده اند.

فناوری های چاپ سه بعدی در محیطی رشد می کنند که بدن منحصر به فرد ما به راه حل های سفارشی نیاز دارد. در نتیجه، صنعت دندانپزشکی در حال گذر از یک تحول دیجیتالی سریع با جریان های کاری دیجیتال است که باعث افزایش کارایی، کیفیت بالا و هزینه های کمتر برای آزمایشگاه ها و مطب های دندانپزشکی می شود.

در این مقاله برای شما توضیح می دهیم به این پنج روش صنعت دندانپزشکی در جریان کار دیجیتال متحول می شود.

سفارشی سازی انبوه کم هزینه

در حالی که دندانپزشکی همیشه به سطوح بالایی از سفارشی سازی نیاز داشته است، صنعت به طور سنتی عمدتاً به روش های دستی برای ایجاد لوازم سفارشی متکی بوده است. امروزه، گردش های کاری دیجیتال، سفارشی سازی انبوه را به شیوه ای خودکار و منسجم امکانپذیر می سازد که به کار کمتری نیاز دارد و هزینه های کمتری را متحمل می شود.

هر فردی روند رویش دندن- الگوی رشد و چیدمان دندان ها- منحصر به فردی دارد. بنابراین، نشانه های دندانی باید مطابق با آناتومی هر بیمار باشند. با گردش کار دستی سنتی، کیفیت محصولات نهایی به شدت به مهارت یک تکنسین معین بستگی دارد. دستیابی به محصولات دندانپزشکی ثابت و با کیفیت بالا با منابع بالقوه خطا، بسیار دشوار و پر هزینه است.

سفارشی سازی انبوه کم هزینه

سفارشی سازی انبوه کم هزینه

اسکنرهای داخل دهانی می توانند اسکن ها را مستقیماً از بیمار بگیرند و قالب های دستی را با قالب های دیجیتالی سریع و دقیق جایگزین کنند. روش دیگر، اسکنرهای رومیزی در لابراتوارهای دندانپزشکی هستند که می توانند برای اسکن آلژینات سنتی و قالب های PVS استفاده شوند.

با گردش کار دیجیتال، هر محصول دندانپزشکی دقیقاً مطابق مشخصات دیکته شده توسط آناتومی بیمار است. چاپگرهای سه بعدی مانند چاقوهای ارتش سوئیس هستند- هیچ ابزار دیگری نمی تواند چنین طیف گسترده ای از محصولات دندانپزشکی را با کیفیت بالا تولید کند. با استفاده از مواد، لابراتوارها و روش های اختصاصی می توان از پرینترهای سه بعدی برای تولید ماکت های ارتودنسی، مدل های روکش و بریج بسیار دقیق، راهنماهای جراحی (سرجیکال گاید)، ترمیم های قابل قالب گیری یا فشرده، الاینرها، نگهدارنده (ریتینر) ها، محصولات دندانی زیست- سازگار با عمر طولانی مانند اسپلینت یا پروتز و موارد دیگر استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوتوگرافی قبل از جراحی زیبایی بینی

فناوری های دیجیتال گردش کار را ساده تر می کنند، فضای خطا و میزان نیروی کار مورد نیاز را کاهش می دهند و در نتیجه هم در سمت لابراتوار و هم از طرف عمل در زمان و هزینه ها صرفه جویی می شود.

دقت و درستی

فناوری پرینت سه بعدی دندانپزشکی امکان ایجاد پروتزهای دندانی بسیار دقیق مانند روکش، بریج و ایمپلنت را فراهم می کند. این امکان را برای جزئیات پیچیده و تناسب سفارشی فراهم می کند و حاشیه خطای مرتبط با تکنیک های دستی سنتی را کاهش می دهد. این دقت نتایج بالینی بهتر و رضایت بیمار را تضمین می کند.

گردش کار ساده

پرینت سه بعدی جریان کار دندانپزشکی را با حذف بسیاری از مراحل فشرده و وقت گیر کار مربوط به روش های تولید سنتی ساده می کند. اسکن های دیجیتال و سیستم های CAD/ CAM (طراحی به کمک کامپیوتر/ تولید به کمک کامپیوتر) امکان سریع تر و کارآمدتر برنامه ریزی، طراحی و تولید ترمیم های دندانی را فراهم می کنند.

ایجاد اختلال در ارتودنسی با الاینرهای شفاف

ارتودنسی به عنوان یک تخصص دندانپزشکی از بریس های سیمی فلزی سنتی فاصله زیادی گرفته است. در حالی که هنوز در برخی موارد پیچیده ضروری است، اما الاینرهای شفاف متحرک امروزه جایگزین جذابی هستند و برای درمان میلیون ها بیمار استفاده شده اند.

الاینرهای شفاف، یکی از محبوب ترین درمان های ارتودنسی امروزی، بدون فناوری های دیجیتالی مانند چاپ سه بعدی نمی توانست وجود داشته باشد. فرآیند تولید آنها ترکیبی درخشان از چندین گردش کار دیجیتال است. یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک ابتدا با یک اسکنر داخل دهانی سه بعدی تصویری از دندان های بیمار می گیرد یا یک قالب سنتی برای اسکن آزمایشگاه می گیرد. مدل دیجیتال مبنایی را برای برنامه ریزی مراحل پیش رونده بین موقعیت فعلی و موقعیت مطلوب دندان فراهم می کند. سپس هر مرحله به صورت پرینت سه بعدی در می آید و روی این قالب های پرینت سه بعدی به صورت حرارتی شکل داده می شود.

به طور سنتی، پرینترهای سه بعدی مورد استفاده در این فرآیند، برای استفاده، بزرگ و پیچیده و بسیار پر هزینه بودند. اکنون، چاپگرهای سه بعدی رومیزی با فرمت کوچکتر می توانند قالب هایی را برای ابزارهای شکل گرفته با گرما ایجاد کنند، این امکان را برای هر لابراتوار یا عملی فراهم می کند تا الاینرها و نگهدارنده ها را در مطب تولید کنند و تولید را بدون اضافه کردن هزینه های اضافی افزایش دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی

ایمپلنتولوژی دیجیتال

فناوری های دیجیتال می توانند فرایندهای پیچیده جراحی را ارتقاء دهند. CBCT، طراحی جایگذاری مجازی، و راهنمای جراحی در حال تبدیل شدن به استانداردهای جدید مراقبت در کاشت ایمپلنت های دندانی هستند. با استفاده از آنها، دقت کاشت ایمپلنت در طول جراحی کاملاً تضمین شده است، خطر عوارض جراحی کاهش می یابد و نتایج بالینی به طور کلی بهبود می یابند. به عنوان مثال بیایید به تولید یک راهنمای جراحی با افزایش گردش کار نگاه کنیم.

ایمپلنتولوژی دیجیتال

ایمپلنتولوژی دیجیتال

متخصصین کاشت ایمپلنت برای ایجاد یک راهنما، داده های اسکن داخل دهانی دندان ها و آناتومی استئوتومی بیمار را از یک CBCT یا اسکنر پرتو مخروطی ترکیب می کنند. بر اساس داده های آناتومیکی، پزشکان از نرم افزار CAD برای طراحی درمان با دقت بالا استفاده می کنند و سپس از چاپگر سه بعدی برای تولید یک راهنما استفاده می کنند که برای استفاده در جراحی آماده است.

قبلاً تنها راه تولید راهنماهای جراحی از طریق فرز یا پرینت سه بعدی روی پرینترهای سه بعدی صنعتی بود. اما با توجه به ماشین آلات پیچیده و گران قیمت، این راهنماها می توانند به راحتی صدها دلار هزینه داشته باشند که در بیشتر موارد باعث می شود به دلیل پر هزینه بودن از آنها استفاده نشود. اکنون با چاپ سه بعدی رومیزی، هزینه ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر کاهش یافته اند و راه را برای استاندارد شدن جراحی های هدایت شده هموار می کند.

دندان مصنوعی دیجیتال

ساخت پروتز سنتی یک گردش کار آنالوگ زمان بر و کار فشرده است که شامل چندین بار مراجعه بیمار و مراحل تولید می شود. این یک کار دستی پیچیده با منحنی یادگیری شیب دار است و لابراتوارهای دندانپزشکی به طور فزاینده ای برای یافتن تکنسین هایی با مهارت و تخصص پیشرفته مورد نیاز برای تولید آنها تلاش می کنند.

دندان مصنوعی یکی از جدیدترین نوآوری ها در دندانپزشکی دیجیتال است. آنها یک راه حل تولید کارآمد و مقرون به صرفه و یک گام بزرگ به سمت ساده سازی کلی فرآیند تولید لابراتوار دندانپزشکی ارائه می دهند.

پروتزهای دیجیتال مقرون به صرفه هستند و گردش کار ثابتی را برای محصول نهایی با کیفیت بالا ارائه می دهند. تولید پروتز با گردش کار دیجیتال شامل مراحل کمتر و تنوع کمتر است که در نتیجه هر بار گردش کار ثابت تری برای محصول نهایی با کیفیت بالا ایجاد می کند. طرح های پروتز دیجیتالی نیز قابل استفاده مجدد، اشتراک گذاری، قابل تغییر و تکثیر با پرینت سه بعدی هستند. سخت افزار مقرون به صرفه، هزینه مواد کمتر، و صرفه جویی در زمان (کار کمتر) همگی به مزیت هزینه قابل توجه آنها نسبت به همتایان دست ساز خود کمک می کنند.

راه حل های اسکن، ابزارهای نرم افزاری و مواد به سرعت در حال توسعه هستند تا پروتزهای دیجیتال را به حداکثر پتانسیل خود برسانند. پروتزهای دیجیتال همانطور که عمل می کنند، برای سهم فزاینده ای از ۵۰ میلیون پروتز تولید شده در سال در سطح جهان، جایگزین یا تکمیل کننده جریان کار سنتی هستند و راه را برای راه حل های دندان مصنوعی فراگیرتر برای همه افرادی که به درمان نیاز دارند، هموار می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسکنر داخل دهانی چیست و چگونه عمل می کند؟

تجربه بهتر بیمار

در پایان روز، این بیماران هستند که بیشترین بهره را از پیشرفت های دندانپزشکی دیجیتال می برند. پرینت سه بعدی دندانپزشکی تجربه کلی بیمار را از راه های مختلفی ارتقاء می دهد. بیماران از زمان های درمان کوتاه تر بهره مند می شوند، زیرا قالب های دیجیتالی سریع تر و با ناراحتی کمتر از قالب گیری های سنتی با استفاده از مواد نامرتب گرفته می شود. علاوه بر این، توانایی ارائه ابزارهای سفارشی دندانپزشکی و راحت به بهبود راحتی و رضایت بیمار کمک می کنند.

با شروع مراجعات به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی، توانایی تجسم یک فرایند دندانپزشکی می تواند به همان اندازه که برای پزشک مفید است، برای بیمار اطمینان بخش باشد. طراحی مجازی درمان، قالب گیری های تشخیصی، و ماکت های بسیار دقیق می توانند به بیماران کمک کنند تا درمانی که تحت آن قرار می گیرند را با جزئیات زیاد تصور و درک کنند، اضطراب را کاهش داده و پذیرش بیمار را افزایش می دهند.

با در نظر گرفتن روند کار و بهبود درمان، قالب گیری از دندان های بیمار با اسکن داخل دهانی سریع تر و راحت تر از قالب های آلژینات و PVS سنتی است. خود این محصولات می توانند از نظر زیبایی شناختی خوشایندتر باشند (الاینرهای شفاف) و درمان ها دقیق تر و کم تهاجم تر باشند (ایمپلنتولوژی دیجیتال و راهنمای جراحی). فرآیندها به طور کلی سریع تر هستند زیرا عناصر دیجیتال مراحل اضافی را حذف می کنند و ویزیت بیمار را سریع تر و آسان تر می کنند.

درمان های دقیق و منسجم به این معنا هستند که به احتمال بسیار کمتری بیماران به بازگشت برای کار تکراری روی همان مشکل نیاز دارند و در وقت و هزینه آنها صرفه جویی می شود. اما یک بیمار راضی به احتمال زیاد به مشتری برگشتی تبدیل می شود و دیگران را نیز معرفی می کند و به موفقیت بلند مدت همه مشاغل دندانپزشکی کمک می کند.

یکپارچه سازی بی نقص

پرینت سه بعدی دندان می تواند به طور یکپارچه در آزمایشگاه ها و لابرتوارهای دندانپزشکی موجود ادغام شود. بسیاری از سیستم ها و نرم افزارهای پرینت سه بعدی می توانند با برنامه های متداول CAD دندانپزشکی ارتباط برقرار کنند و امکان انتقال بی نقص را فراهم کنند. این ادغام نه تنها کارایی را افزایش می دهد، بلکه دندانپزشکان را قادر می سازد تا طیف وسیع تری از خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

با دندانپزشکی دیجیتال شروع کنید.

اینها تنها نمونه هایی از دامنه وسیعی از تغییراتی هستند که دندانپزشکی دیجیتال و فرآیندهای چاپ سه بعدی در صنعت دندانپزشکی ایجاد می کنند.

علیرغم روایت “جریان کاری سنتی در مقایسه با دیجیتال” که اغلب برای ترویج دومی استفاده می شود، گردش کار دندانپزشکی معاصر می تواند بهترین هر دو را ترکیب کند. پشتیبانی از گردش کار دیجیتال به مجموعه ای از امکانات جدید برای صنعت و مجموعه ای از پیشرفت ها برای مشتری ترجمه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code