اسکنر داخل دهانی چیست و چگونه عمل می کند؟

اسکنرهای دیجیتال داخل دهانی به یکی از ابزارهای پر استفاده در صنعت دندانپزشکی تبدیل شده اند و محبوبیت و شهرت آنها روز به روز افزوده می شود. اما اسکنر داخل دهانی دقیقاً چیست؟ در اینجا ما نگاهی دقیق تر به این ابزار باورنکردنی خواهیم داشت که باعث بوجود آمدن این همه تفاوت می شود، و تجربه اسکن کردن را هم برای پزشکان و هم برای بیماران تا یک سطح کاملاً جدید بالا می برد.

اسکنر داخل دهانی چیست؟

یک اسکنر داخل دهانی یک ابزار دستی است که برای خلق داده های قالبی دیجیتالی از حفره دهان به صورت مستقیم استفاده می شود. منبع نور از اسکنر، روی اشیاء اسکن مانند قوس های دندانی کامل منعکس می شود، و سپس یک مدل سه بعدی پردازش شده توسط نرم افزار اسکن در زمان واقعی روی صفحه نمایش لمسی نمایش داده می شود. این دستگاه جزئیات دقیقی از بافت های سخت و نرم واقع شده در منطقه دهان و دندان ها را از طریق تصاویر با کیفیت بالا ارائه می دهد. به دلیل زمان کوتاهی که در لابراتوار سپری می شود و تصویر سه بعدی خروجی عالی، این دستگاه به یک انتخاب شناخته شده تر برای کلینیک ها و دندانپزشکان تبدیل شده است.

ابداع و گسترش اسکنرهای داخل دهانی

در قرن هجدهم میلادی، روش های گرفتن قالب و ساخت مدل ها از قبل در دسترس بودند. در آن زمان دندانپزشکان به مواد متعددی برای قالب گیری دست یافته بودند، از جمله ایمپرگام، هم فشرده سازی یا میعان/ سیلیکون اضافی، آگار، آلژینات و غیره. برای غلبه بر این محدودیت ها، اسکنرهای دیجیتال داخل دهانی به عنوان جایگزینی برای قالب گیری های سنتی توسعه یافته اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی در دندانپزشکی

ظهور اسکنرهای داخل دهانی همزمان بود با توسعه فناوری CAD/ CAM، که مزایای بسیاری را برای پزشکان به همراه داشت. در دهه ۱۹۷۰، مفهوم طراحی با کمک رایانه/ ساخت با کمک رایانه (CAD/ CAM) برای نخستین بار توسط دکتر فرانسوا دورت در کاربردهای دندانپزشکی معرفی شد. تا سال ۱۹۸۵، نخستین اسکنر داخل دهانی به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت و توسط لابراتوارها برای ساخت ترمیم های دقیق استفاده شد. با معرفی نخستین اسکنر دیجیتالی، جایگزینی مهیج برای قالب گیری های مرسوم به دنیای دندانپزشکی ارائه شد. گرچه اسکنرهای دهه ۸۰ با نمونه های مدرنی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم بسیار متفاوت هستند، اما فناوری دیجیتال طی یک دهه گذشته به تکامل خود ادامه داده است و اسکنرهایی را تولید کرده است که سریع تر، دقیق تر و کوچکتر از قبل هستند.

امروزه، اسکنرهای داخل دهانی و فناوری CAD/ CAM طراحی درمان را آسانتر، جریان کار را به صورت ملموس تر، نتایج تولید شده دقیق تر، و منحنی یادگیری را ساده تر کرده اند، بهبود پذیرش مورد را بهبود داده، و انواع درمان های موجود را گسترش داده اند. جای تعجبی ندارد که اقدامات دندانپزشکی بیشتر و بیشتری در حال تحقق بخشیدن به نیاز به ورود به دنیای دیجیتال- آینده دندانپزشکی هستند.

اسکنر داخل دهانی

اسکنر داخل دهانی

اسکنرهای داخل دهانی چگونه عمل می کنند؟

یک اسکنر داخل دهانی از یک دسته برای حمل دوربین، یک کامپیوتر و یک نرم افزار تشکیل شده است. دسته کوچک و صاف به رایانه ای متصل است که نرم افزار دستی را اجرا می کند که داده های دیجیتالی که توسط دوربین حس می شوند را پردازش می کند. هرچه دسته اسکن کننده کوچکتر باشد، در رسیدن به عمق مناطق دهان برای جمع آوری داده های دقیق و جزئی انعطاف پذیرتر است. این فرایند کمتر احتمال دارد که باعث بروز رفلاکس گگ (ایجاد حالت تهوع به علت تحریک اندام حفره دهان) شود، به همین دلیلو باعث می شود تجربه اسکن برای بیماران راحت تر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرفتن چند عکس رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس در سال ایمن است؟

در ابتدا، دندانپزشکان دسته اسکن کننده را داخل دهان بیمار قرار می دهند و به آرامی آن را روی سطح دندان ها حرکت می دهند. دسته به طور خودکار اندازه و شکل هر دندان را ثبت می کند. تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد تا اسکن انجام شود و سیستم قادر به تولید یک تصویر دیجیتالی دقیق خواهد بود. (به عنوان مثال، کمتر از ۴۰ ثانیه طول می کشد تا اسکنر داخل دهانی Launca DL206 یک اسکن کامل از هر دو قوس دندانی بگیرد). دندانپزشک می تواند تصاویر دندان ها را در زمان واقعی در رایانه مشاهده کند، که برای افزایش جزئیات می تواند بزرگنمایی بیشتر انجام شود و دستکاری شود. داده ها برای ساخت هرگونه ابزار مورد نیاز به لابراتوار ارسال می شوند. با این بازخورد فوری، کل فرایند کارآمدتر خواهد بود، در وقت صرفه جویی خواهد شد و به دندانپزشکان اجازه داده می شود بیماران بیشتری را تشخیص دهند.

اسکنر داخل دهانی چه مزایایی دارد؟

بهبود تجربه بیمار از اسکن

اسکن دیجیتالی، ناراحتی بیمار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد زیرا آنها مجبور نیستند ناراحتی های ناشی از قالب گیری های سنتی را تحمل کنند، مانند تری های قالب گیری آزار دهنده و امکان رفلکس گگ.

اسکنر داخل دهانی

اسکنر داخل دهانی

صرفه جویی در وقت و ارائه نتایج سریع تر

استفاده از اسکنرهای دیجیتالی داخل دهانی باعث کاهش مدت زمانی می شود که شما برای درمان روی صندلی سپری می کنید و داده های اسکن می توانند بلافاصله از طریق نرم افزار برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال شوند. شما می توانید فوراً با لابراتوار دندانپزشکی ارتباط برقرار کنید، و در مقایسه با روش های سنتی، زمان بازسازی ها کاهش پیدا می کند و این چرخه سریع تر جریان پیدا می کند.

افزایش دقت

اسکنرهای داخل دهانی از پیشرفته ترین فناوری های تصویربرداری سه بعدی استفاده می کنند که شکل و کانتورهای دقیق دندان ها را ثبت می کنند. این قابلیت این امکان را برای دندانپزشک فراهم می کند تا نتایج اسکن بهتر و اطلاعات واضح تری از ساختارهای دندانی بیماران داشته باشد و درمان دقیق و مناسبی ارائه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرینت سه بعدی فک

آموزش بهتر بیمار

این یک روند مستقیم تر و شفاف تر است. پس از یک اسکن کامل قوس های دندانی، دندانپزشکان با استفاده از فناوری تصویر برداری سه بعدی برای یافتن و تشخیص بیماری های دندانی، می توانند یک تصویر با بزرگنمایی زیاد و با وضوح بالا تهیه کنند، و آن را به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایش با بیماران به اشتراک بگذارند. بیماران با دیدن تقریباً فوری وضعیت دهان خود در دنیای مجازی، قادر خواهند بود با پزشکان خود به طور مؤثرتری ارتباط برقرار کنند و احتمالاً به سمت طرح های درمانی حرکت خواهند کرد.

اسکنر داخل دهانی

اسکنر داخل دهانی

آیا استفاده از اسکنرهای داخل دهانی راحت است؟

بر اساس بازخورد بسیاری از دندانپزشکان، تجربه اسکن گرفتن در افراد مختلف متفاوت است، استفاده از آن آسان و راحت است. برای گرفتن یک اسکن داخل دهانی در اقدامات دندانپزشکی، شما فقط به تمرین نیاز دارید. دندانپزشکانی که در مورد نوآوری تکنولوژیکی با تجربه و مشتاق هستند، ممکن است عادت کردن به دستگاه های جدید برای آنها آسان باشد. برای سایر دندانپزشکانی که به استفاده از روش های سنتی عادت دارند، ممکن است استفاده از آنها کمی پیچیده تر باشد. با این حال، نیازی نیست نگران شوید. اسکنرهای داخل دهانی بسته به تولید کنندگان آنها متفاوت هستند. تأمین کنندگان راهنماهای اسکن و آموزش هایی را ارائه می دهند که به شما نشان می دهند که در موقعیت های مختلف چگونه می توانید به بهترین وجه اسکن بگیرید.

بیایید وارد دنیای دیجیتال شویم!

ما معتقدیم که شما می دانید که فناوری دیجیتال یک روند اجتناب ناپذیر در همه زمینه ها است. این فناوری، فقط مزایای بسیاری را برای متخصصان و مشتریان آنها به ارمغان می آورد و یک جریان کار ساده، روان و دقیق را فراهم می کند که همه ما خواستار آن هستیم. متخصصان باید با زمان پیش بروند و بهترین خدمات را برای درگیر کردن مشتریان خود ارائه دهند. انتخاب اسکنر داخل دهانی مناسب نخستین گام به سمت دیجیتالی شدن در ارائه خدمات هر کلینیک رادیوگرافی است و بسیار مهم می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code