ساخت سرجیکال گاید یا راهنمای جراحی ایمپلنت با استفاده از نرم افزار دندانپزشکی

البته جراحی ایمپلنت های دندانی را می توان به صورت دستی انجام داد. این روشی است که همیشه انجام می شود و روشی است که برخی از جراحان به انجام آن ادامه می دهند. با این حال، استفاده از یک ابزار در قالب راهنمای جراحی با بلوغ نرم افزار طراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، بیشتر و بیشتر قابل اجرا می شود. یکی از مزایایی که طراحی دیجیتال به همراه دارد، امکان ایجاد یک راهنمای جراحی کاشت سریع، بسیار دقیق و مقرون به صرفه ایمپلنت دندانی است. این قطعه، اساساً یک استنت آکریلیک است، که یک راهنمای پایدار در اختیار جراحان قرار می دهد، به گونه ای که جراحی می تواند با حداکثر دقت و درستی انجام شود. همچنین تجربه بیمار را افزایش می دهد و نتایج درمانی عالی را به همراه دارد. راهنماهای جراحی یا سرجیکال گاید چراحی ایمپلنت این امکان را برای پزشکان فراهم می کنند که درمان کاشت ایمپلنت را به صورت مجازی طراحی کنند و سپس به ایمن ترین، قابل پیش بینی ترین و کارآمدترین روش، ایمپلنت را با دقت قرار دهند. علاوه بر افزایش دقت، بیماران زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشکی سپری خواهند کرد.

راهنمای جراحی برای کاشت ایمپلنت دندانی چیست؟

راهنماهای جراحی آخرین پیشرفت در فناوری کاشت ایمپلنت های دندانی هستند. یک راهنمای جراحی با قالب گیری از روی اسکن داخل دهانی از محل جراحی ایمپلنت مورد نظر و همچنین یک سیستم سه بعدی طراحی ایمپلنت با هدایت کامپیوتری ایجاد می شود. راهنمای جراحی کاشت ایمپلنت قطعه ای ساخته شده از رزین آکریلیک است که درست روی دندان های مجاور قرار می گیرد و دارای حفره ای است که قرار است ایمپلنت درون آن قرار بگیرد. یک راهنمای جراحی سطوح دقیق محیط داخل دهانی بیمار را تکرار می کند و به جراح کمک می کند تا محل ایمپلنت ها را با دقت مطلوب درون استخوان ایجاد کند. زمانی از راهنمای جراحی استفاده می شود که جراح به راهنمایی دقیق در مورد اینکه کجای استخوان برای برای کاشت ایمپلنت به ایجاد حفره و و آماده شدن نیاز دارد. از آنجا که راهنما بر اساس قالب های دیجیتالی یا تصاویر ساخته می شود، در نشان دادن موقعیت و زاویه صحیح ایمپلنت دندانی بسیار دقیق است. مانند اکثر درمان های دندانپزشکی دیگر، طرح درمان دیجیتالی کاشت ایمپلنت های دندانی با گرفتن یک تصویر دیجیتالی از حفره دهان آغاز می شود، که اغلب با تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شده با سی تی اسکنر پرتو مخروطی دندان همراه است. علاوه بر این، برخی از دندانپزشکان می توانند از نرم افزار شبیه سازی مبتنی بر تصاویر دو بعدی برای کمک به بیمار در درک نتایج درمان استفاده کنند. هنگامی که همه داده ها ادغام شدند، طراحی دیجیتال درمان کاشت ایمپلنت ها می تواند آغاز شود.

شناسایی موقعیت، شکل و اندازه دقیق ایمپلنت ها با نرم افزار دندانپزشکی سه بعدی انجام می شود- در این مورد نرم افزار طراحی درمان کاشت ایمپلنت. پس از نهایی شدن طرح و تأیید توسط بیمار، متخصص دندانپزشکی می تواند از طرح ایمپلنت برای ارائه راهنمای جراحی برای کاشت ایمپلنت استفاده کند. در نرم افزار راهنمای جراحی ایمپلنت دندانی، راهنما روی مدل مجازی ظاهر می شود و در صورت رضایت پزشک، می تواند آن را با پرینت سه بعدی یا با فرز تولید کنند (فرایند تولیدی که در آن مواد با استفاده از برش های چرخشی شکل می گیرند). اکنون پزشک دستگاهی در دست دارد که با دقت دیجیتال ساخته شده است و درست روی دندان ها قرار می گیرد و در حین جراحی به پزشک کمک می کند. این نقطه شروع جراحی هدایت شده سه بعدی کاشت ایمپلنت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوردنچرها روی ایمپلنت های دندانی

تحقیقات نشان می دهند که نرم افزار موقعیت یابی ایمپلنت برای کمک به انجام هدایت کاشت ایمپلنت دندانی، بویژه در مواردی که جهت آناتومیک و ارتفاع استخوان کافی نیست، مفید است.

مراحل کاشت ایمپلنت با راهنمای جراحی

مراحل کاشت ایمپلنت با راهنمای جراحی

مراحل کاشت ایمپلنت با راهنمای جراحی

برای جایگزینی دندان آسیب دیده یا از دست رفته با ایمپلنت با استفاده از راهنمای جراحی، دندانپزشکان برخی یا همه مراحل زیر را انجام خواهند داد:

  • ابتدا، پزشک باید شرایط دهان و دندان های شما را از طریق یک معاینه جامع اولیه بررسی کند (این شامل گرفتن اسکن از حفره دهان با اشعه ایکس و قالب ها می شود).
  • اگر شما گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشید، قبل از شروع عمل کاشت ایمپلنت دندانی می توان راهنمای جراحی را آماده کرد.
  • یک CBCT (تصویر پرتو مخروطی) برای دندانپزشک گرفته می شود تا فک، استخوان و ساختارهای آناتومیک شما را در تصاویر سه بعدی تجسم کند.
  • تجسم مجازی لبخند (اختیاری).
  • طراحی ایمپلنت: قرار دادن ایمپلنت با در نظر گرفتن تمام ویژگی های تصاویر سه بعدی طراحی خواهد شد. طول و عرض ایمپلنت برای طراحی یک ایمپلنت مناسب (و روکش روی آن) انتخاب می شود.
  • طراحی راهنماهای کمکی (بسته به تکنیک راهنمای جراحی انتخاب شده و مورد خاص ممکن است متفاوت باشد).
  • ساخت (به عنوان مثال چاپ سه بعدی) راهنماها.
  • آماده شدن برای کاشت ایمپلنت دندانی.
  • سپس راهنمای جراحی به صورت سه بعدی چاپ می شود و در دهان شما قرار می گیرد تا فرآیند سوراخ کاری برای درمان کاشت ایمپلنت دندانی آغاز شود.

انواع راهنماهای جراحی برای کاشت ایمپلنت دندانی

ارزیابی آناتومی بیمار به تعیین بهترین نوع طرح درمان کمک می کند. هنگام طراحی راهنمای جراحی، نحوه پشتیبانی راهنما در نظر گرفته می شود.

راهنماهای فاصله ایمپلنت های دندانی به دو دسته “استاتیک” و “دینامیک” تقسیم می شوند.

در حال حاضر روش های استاتیک بیشترین کاربرد را دارند و از راهنمایی استفاده می کنند که روی دندان ها قرار می گیرد یا در حین جراحی روی دندان ها، لثه یا استخوان بیمار ثابت می شود. همچنین می توانید راهنماهای سه بعدی ایمپلنت دندانی را در موارد زیر دسته بندی کنید:

  • بر پایه دندان: استنت های چاپی که به راحتی قابل تطبیق هستند، و بیشتر برای ایمپلنت های تکی یا چندتایی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان از آنها به عنوان یک درمان حمایتی برای ایجاد دندان مصنوعی پارسیل دیجیتال استفاده کرد.
  • راهنماهای بر پایه مخاط: می توانند بر اساس پروتزهای موجود ساخته شوند، از بافت برای حمایت استفاده می کنند، بنابراین خطر عدم دقت وجود دارد.
  • راهنماهای بر پایه استخوان: برای بیماران کاملاً بی دندان استفاده می شود، و ایجاد و قرار دادن صحیح آن دشوار است.

تکنیک دینامیک شامل راهنمای قرار دادن ایمپلنت های دندانی در زمان واقعی از طریق سیستم هدایت کامپیوتری است. این تکنیک به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا به تجربه زیادی نیاز دارد، اما به دلیل دیجیتالی بودن، بسیار امیدوار کننده است.

عوامل دیگری که درمان اختصاصی کاشت ایمپلنت بیمار شما را تعیین می کنند عبارتند از: نیازهای بیمار، تعداد ایمپلنت های مورد نیاز، نوع راهنمای جراحی مورد نیاز، و در صورت نیاز به جراحی بدون فلپ یا پروتز ثابت یا متحرک. پس از معاینه بالینی بیمار، یک راهنمای جراحی می تواند متناسب با طرح درمان بیمار شما ایجاد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی چیست و چه خدماتی دارد؟

دسته بندی دیگر انواع راهنماهای جراحی

بسته به نیاز بیمار و طرح درمان فردی شما، لابراتوارها سه نوع مختلف راهنمای جراحی را برای ارائه شخصی ترین و دقیق ترین نتایج برای جراحی های کاشت ایمپلنت ارائه می کنند. این سه گزینه شامل راهنمای ایمن، یونیورسال، و پایلوت هستند.

راهنمای ایمن

راهنمای ایمن زمانی استفاده می شود که پزشکان به دقیق ترین کاشت ایمپلنت نیاز داشته باشند. این راهنما راهنمایی کامل دریل و ایمپلنت از جمله توقف فیزیکی را ارائه می کند و تضمین می کند که هرگز بیش از حد عمیق حفره ایجاد نخواهید کرد.

راهنمای جهانی یا یونیورسال

همانطور که از نام آن پیداست، راهنمای جهانی با تمام برندهای ایمپلنت های دندانی سازگار است. با قرار دادن کلیدهای مته یونیورسال مختلف، تنها باید از یک راهنما استفاده کرد و در عین حال دقت را در تمام مراحل کار حفظ کرد. این راهنما زمانی استفاده می شود که شما به دنبال راهنمایی دقیق از تمام مراحل مته هستید.

راهنمای پایلوت

هنگامی که پزشکان یک نقطه ورودی دقیق می خواهند، یک راهنمای پایلوت، برای اولین مرحله حفاری راهنمایی ارائه می دهد. راهنمای پایلوت قابلیت پیش بینی جراحی کاشت ایمپلنت را افزایش می دهد و می تواند برای درمان بیماران نیمه بی دندان و بی دندان استفاده شود.

مزایای راهنماهای جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

هم متخصصان دندانپزشکی و هم بیماران می توانند از نرم افزار راهنمای جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی بهره مند شوند. گردش کار دیجیتال در دندانپزشکی ایمپلنت، طراحی را دقیق تر و صحیح تر می کند و می توان درمان را سریع تر و راحت تر انجام داد. با این حال، دندانپزشکانی هستند که هنوز تمایلی به پیاده سازی فناوری های دیجیتال در فرایند کاشت ایمپلنت خود ندارند. آنها متقاعد شده اند که جراحی بدون راهنمای جراحی به صورت دستی نتیجه بهتری ارائه می دهد یا مانعی را برای شروع با نرم افزارهای جدید و فناوری دندانپزشکی تجربه می کنند.

اما پس از امتحان، اکثر آنها متقاعد شده اند که کاشت هدایت شده ایمپلنت های دندانی مهارت های آنها را تضعیف نمی کند، بلکه به گفته یکی از این دندانپزشکان، “در طول رویداد بالینی، اشتباهات را از دست من خارج می کند”.

مزایای راهنماهای جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

مزایای راهنماهای جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

بنابراین کاشت هدایت شده ایمپلنت های دندانی نه تنها سال ها تجربه را منسوخ نمی کند، بلکه برعکس، منطقاً آن را تکمیل می کند. در اینجا برخی از مزایای ملموس دیگر وجود دارند:

  • دقت بالاتر جراحی. یکی از مزایای اصلی استفاده از راهنمای جراحی افزایش دقت است. به عنوان مثال، به دلیل فضای محدود داخل قوس دندانی، ممکن است دیدن یا دسترسی به مکان ایمپلنت دندانی دشوار باشد. به این معنی که همیشه خطر قرار دادن نادرست وجود دارد که ممکن است پیامدهای منفی برای بیمار و نیاز به درمان بعدی داشته باشد. دقت یک پروتکل هدایت شده برای اطمینان از بهترین نتیجه حیاتی است. این نه تنها زمان جراحی را کاهش می دهد، بلکه تروما، درد و تورم را برای بیماران کاهش می دهد. به نوبه خود، منجر به زمان بهبودی کوتاه تر برای بیماران می شود. علاوه بر این، قرار دادن ایمپلنت بهینه ثابت را ترویج می کند که منجر به مراقبت قابل پیش بینی از بیمار می شود.
  • روند راحت تر جراحی. جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی با هدایت کامپیوتری به این معنا است که پزشک می تواند درمان را از قبل، با در نظر گرفتن نتیجه پروتز، به عنوان یک فرآیند گام به گام، طراحی کند. به این بدان معنا که دندانپزشک می تواند در طول مراحل نصب واقعی با تمرکز بیشتری کار کند و فقط ضروری ترین دستکاری ها را انجام دهد. در عین حال برای بیمار به معنای فرایندی کمتر تهاجمی است.
  • زمان سریع تر درمان. با توجه به این واقعیت که فقط لازم ترین مداخلات انجام می شوند (به عنوان مثال بدون برش های غیر ضروری)، خود جراحی ممکن است سریع تر باشد. همچنین، به دلیل گزینه پیش ساخته قطعات و قرار دادن فوری آنها به عنوان ترمیم موقت، دندانپزشک می تواند تعداد جلسات مورد نیاز برای کل درمان را کاهش دهد.
  • کاهش هزینه. از نقطه نظر کلینیک دندانپزشکی، سرمایه گذاری روی نرم افزار طراحی درمان ایمپلنت دندانی تنها در چند سال نتیجه خواهد داد و افزایش رضایت کلی بیماران قیمتی ندارد. برای بیماران، برد در تعداد کمتر قرار ملاقات های مورد نیاز است: چند مراجعه کمتر به پزشک باعث درمان ارزان تر و اضطراب کمتر می شود.
  • نتایج طولانی مدت ایمپلنت. راهنمای جراحی یک راهنمای دقیق برای قرار دادن ایمپلنت به بهترین و مؤثرترین روش ارائه می دهد. این کار به ماندگاری ایمپلنت شما کمک می کند و احتمال شکستگی، عفونت یا آسیب کمتری دارد.
  • بازیابی عملکرد بهبود یافته. دقتی که راهنمای جراحی ارائه می دهد، عملکرد دهان شما را بهبود می بخشد و زمان مورد نیاز برای صبر کردن برای عملکرد مجدد وظایف دهان ( گاز گرفتن، جویدن) را تسریع می بخشد.
  • کاهش خطرات. راهنمای جراحی یک روش کاشت ایمپلنت با هدایت کامپیوتری را ارائه می دهد. دانستن این ساختار قبل از قرار دادن ایمپلنت می تواند احتمال بروز مشکلات غیر منتظره در طول درمان ایمپلنت را کاهش دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تصویربرداری رادیوگرافی از چهره

سوالات متداول درباره راهنمای جراحی

چگونه بفهمم که به راهنمای جراحی نیاز دارم؟

در طول معاینه جامع اولیه، پزشک شما ارزیابی خواهد کرد که آیا قبل از درمان کاشت ایمپلنت شما به اسکن راهنمای جراحی نیاز است یا خیر. پزشک شرایط دهان و ساختار آناتومیک شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا قبل از عمل کاشت ایمپلنت به راهنمای جراحی نیاز است یا خیر.

هزینه راهنمای جراحی چقدر است؟

هزینه راهنماهای جراحی بسته به تعداد ایمپلنت مورد نیاز و پیچیدگی مورد شما ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، قیمت می تواند بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار باشد، اما این به هر مورد بستگی دارد.

راهنماهای جراحی چگونه ساخته می شوند؟

راهنماهای جراحی چگونه ساخته می شوند؟

راهنماهای جراحی چگونه ساخته می شوند؟

راهنماهای جراحی ابتدا به صورت دیجیتالی و به طور کامل توسط یک CAD/CAM تولید می شوند. پزشک تصاویر سه بعدی را از طریق اسکنر پرتو مخروطی دریافت می کند، سپس تصاویر یک دوربین داخل دهانی برای تولید اطلاعات در مورد سطح داخل دهانی و در نهایت اطلاعات موقعیت ایمپلنت نیاز هستند. همه اینها در کنار یکدیگر تصویری را ایجاد می کنند که می تواند قبل از شروع درمان ایمپلنت، در رزین به صورت سه بعدی چاپ شود تا متناسب با دهان شما باشد.

جراحی هدایت شده چیست؟

جراحی هدایت شده فرآیندی است که طی آن جراحان یا دندانپزشکان می توانند تصویر دیجیتالی از دهان بیمار ایجاد کنند تا موقعیت و زاویه ایمپلنت را قبل از قرار دادن واقعی آن تعیین کنند. جراحی های هدایت شده امکان درمان های دندانپزشکی دقیق تر و پیش بینی کننده تر را فراهم می کنند.

دوره های جراحی هدایت شده ایمپلنت دندانی

دوره های جراحی هدایت شده ایمپلنت دندانی

دوره های جراحی هدایت شده ایمپلنت دندانی

پیاده سازی راه حل های دیجیتالی برای انجام جراحی هدایت شده ایمپلنت دندانی به دانش خاص و آموزش مناسب نیاز دارد. دوره های اختصاصی جراحی هدایت شده ایمپلنت، می تواند به متخصصان دندانپزشکی در اجرای طراحی ایمپلنت بر پایه پروتز و جراحی هدایت شده در عمل منظم خود کمک کند.

سخن پایانی

توصیه ما این است که همیشه یک معاینه رادیوگرافی انجام شود و عمق موقعیت نهایی ایمپلنت ارزیابی شود. در صورت نیاز، موقعیت ایمپلنت باید اصلاح شود. بهتر است در روز جراحی اصلاح شود تا اینکه منتظر عوارض کوتاه مدت یا میان مدت باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code