هر آنچه باید در مورد ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن بدانید!

در این نوشته می خوانید:

دندان های شما بی نقص نیستند و به همین دلیل از لبخند خود راضی نیستید؟ پس ما برای شما راهکارهایی داریم! بسیاری از بیماران به دندانپزشکان مراجعه می کنند زیرا دوست دارند دندان های زیباتری داشته باشند. آنها لبخندی زیباتر به شما هدیه خواهند داد.

دندان های کج، تغییر رنگ مواد دندانی، شکستگی یا لب پر شدگی دندان ها در اثر حادثه، فاصله بین دندان ها یا پر شدگی های دندانی لک شده تأثیر زیادی روی زیبایی لبخند شما دارند. بنابراین، آنها عامل اصلی در برداشت اول مخاطب از شما هستند. به منظور اصلاح برخی از این نقائص زیبایی، می توان ناهماهنگی دندانی را صاف کرد یا دندان ها را از طریق بلیچینگ معمولی سفید کرد. با این حال، سفید کردن دندان فقط روی دندان هایی مؤثر است که روکش یا پر شدگی ندارند. با این حال، ونیرها امکان دستیابی به یک بهبود زیبایی سریع و ماندگار در شکل و رنگ دندان ها را فراهم می کنند.

ونیرهای دندانی پوسته های سفارشی هستند که روی سطوح جلوی دندان های شما قرار می گیرند. آنها ترک ها، لب پر شدگی ها، لکه ها و سایر نواقص زیبایی را پنهان می کنند. ونیرها یکی از متداول ترین درمان های دندانپزشکی زیبایی هستند. ونیر می تواند دندان لب پر شده را پنهان کند و لبخند شما را یکدست تر کند.

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش هایی هستند که روی سطوح جلویی دندان های شما قرار می گیرند. تکنسین ها از مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا مانند کامپوزیت های همرنگ دندان یا پرسلن، برای ساخت آنها استفاده می کنند.

ونیرهای دندان ماهیت زیبایی دارند. آنها می توانند طیف گسترده ای از عیوب زیبایی از جمله لب پر شدگی ها، ترک ها، فاصله ها، تغییر رنگ دندان و موارد دیگر را پنهان کنند.

ونیرها چگونه کار می کنند؟

ونیرها سطوح جلویی دندان های شما را پوشش می دهند تا لبخند شما را زیباتر کنند. آنها با استتار عیوب زیبایی کار می کنند.

چه افرادی به ونیرهای دندانی نیاز دارند؟

هر کسی که می خواهد ظاهر لبخند خود را بهبود بخشد، می تواند ونیرها را کشف کند. این ترمیم های دندانی می توانند موارد زیر را پنهان کنند:

  • دندان های شکسته یا لب پر شده.
  • دیاستم (شکاف یا فاصله بین دندان ها در لبخند شما).
  • لکه هایی که با سفید کردن دندان ها بهبود نمی یابند.
  • دندان هایی که خیلی کوچک هستند.
  • دندان ها بد شکل.

توجه به این نکته مهم است که ونیرها تنها در صورتی یک گزینه قابل انجام برای شما هستند که دندان های شما عاری از هر گونه حفره گسترده و عاری از هر گونه بیماری لثه وسیعی باشند. اگر مشکلات جدی مربوط به سلامت دهان و دندان دارید، قبل از بررسی درمان های زیبایی ابتدا باید به آنها بپردازید.

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرها در مقایسه با روکش ها: تفاوت چیست؟

ونیرهای پرسلن فقط سطح جلوی دندان ها را پوشش می دهند تا ظاهر آنها را بهتر کنند. از سوی دیگر، یک روکش دندان کل ساختار دندان را پوشش می دهد تا استحکام و محافظت بیشتری به آن بیفزاید.

ونیرهای دندان یک درمان زیبایی هستند. به عبارت دیگر، آنها لبخند شما را بهبود می دهند، اما لزوما دندان های شما را تقویت یا ترمیم نمی کنند. در حالی که روکش های دندانی می توانند ظاهر دندان های شما را نیز بهبود بخشند، اما هدف اصلی آنها ترمیم دندان هایی است که به شدت در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب دیده اند.

آیا ونیرها انواع مختلفی دارند؟

آری. چند نوع مختلف ونیر وجود دارد، از جمله ونیرهای کامپوزیتی، ونیرهای پرسلن، ونیرهای بدون آماده سازی و ونیرهای متحرک.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تصاویر رادیوگرافی برای کشیدن دندان عقل

ونیرها از نظر موادی که از آنها ساخته شده اند

ونیرهای سرامیکی یا پرسلن

ونیرهای ساخته شده از سرامیک یا پرسلن که لمینت نیز نامیده می شوند، پوسته های سرامیکی بسیار نازک (تقریباً ۵/۰ میلی متر) و شفافی هستند که مخصوصاً به دندان های جلو متصل می شوند. آنها بسیار شبیه مینای دندان واقعی به نظر می رسند و بنابراین تأثیری طبیعی به وجود می آورند. این نوع ونیرها هر گونه نقص زیبایی دندان های طبیعی را پنهان می کنند و در کوتاه ترین زمان لبخند درخشان شما را باز می گردانند.

ویژگی های دیگر آنها نیز با ویژگی های دندان ها قابل مقایسه هستند. بخصوص سختی زیاد، مقاومت در برابر خراش و شکستگی و همچنین انعطاف پذیری در برابر اسیدها و حلال هایی مانند الکل، سرامیک ها را به ماده ترجیحی برای ونیرهای دندانی با کیفیت بالا تبدیل می کند. یکی دیگر از مزایای ونیرهای سرامیکی این است که می توانند از نظر شکل و سایه کاملاً با ظاهر دندان های موجود شما هماهنگ شوند. این باعث می شود که نتیجه به طور خاص طبیعی به نظر برسد و این فرایند برای افراد دور و بر شما تقریباً نامرئی است.

این ترمیم ها به صورت سفارشی و متناسب با آناتومی دندان شما ساخته می شوند. قبل از قرار دادن دندان، دندانپزشک شما باید مقداری مینای دندان طبیعی شما را بتراشد. این کار سطوح دندان های شما را زبر می کند و به ونیرهای جدید شما کمک می کند در جای خود باقی بمانند.

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی

ونیرهای کامپوزیتی می توانند مشکلات زیبایی خفیف را پنهان کنند. دندانپزشک شما از رزین کامپوزیت همرنگ دندان- همان ماده ای که برای باندینگ دندان استفاده می شود- برای دستیابی به نتایج دلخواه استفاده می کند. این نوع ونیرها مستقیم اعمال می شوند و در یک جلسه همانجا روی دندان ها ساخته و پرداخته می شوند.

نحوه از نظر آماده سازی و استفاده از ونیرها

ونیر بدون آماده سازی

ونیرهای بدون آماده سازی یا حداقل آماده سازی گزینه ای کمتر تهاجمی هستند. مانند ونیرهای پرسلن سنتی، ونیرهای بدون آماده سازی به صورت سفارشی برای لبخند شما ساخته نمی شوند. با این حال، نسبت به ونیرهای سنتی به حذف مقدار کمتری از مینای دندان نیاز دارند.

مهم است بدانید که ونیرهای بدون آماده سازی هنوز هم به تراشیدن مقداری از مینای دندان نیاز دارند.

ونیرهای بدون آماده سازی برای همه افراد مناسب نیستند. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا گزینه مناسبی برای دریافت آنها هستید یا خیر.

ونیرهای متحرک

ونیرهای متحرک- که به آنها ونیرهای pop-on یا Snap-On نیز می گویند- دندان های طبیعی شما را می پوشانند تا عیوب آنها را پنهان کنند. مانند نگهدارنده ها، در هر زمانی می توانید ونیرهای متحرک را از دهان خارج کنید. ونیرهای متحرک می توانند لبخند شما را بهبود دهند- اما می توانند خوردن را سخت کنند و می توانند تاثیر منفی روی گفتار شما داشته باشند.

تحقیقات زیادی در مورد ونیرهای متحرک در دسترس نیست، زیرا تنها چند سالی است که وجود دارند. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا آنها برای شما گزینه بی خطری هستند یا خیر.

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

فرایند دریافت ونیرها

دریافت ونیرها از یک دندانپزشک یک روش درمانی کم تهاجمی است. دریافت ونیرها، بسته به نوع آنها فرایند متفاوتی دارند.

معمولاً یک نوبت مشاوره و دو جلسه تعیین می شود. این دو جلسه تقریباً یک هفته فاصله دارند. در این مدت، ونیرهای پلیمری به طور موقت روی دندان های شما نصب می شوند.

مرحله اول: مشاوره شخصی

قبل از درمان واقعی دندان های شما، یک مشاوره اولیه توسط یک دندانپزشک متخصص در این زمینه انجام می شود. در این جلسه دندانپزشک در مورد خواسته های شما صحبت خواهد کرد و به طور جداگانه در مورد مزایا و معایب ونیرها به شما توصیه هایی خواهد کرد.

در طول همان ویزیت اولیه، دندانپزشک شما دندان ها و لثه های شما را معاینه می کند تا مشخص کند که آیا واجد شرایط دریافت ونیرها هستید یا خیر. پس از معاینه دندان های شما، دندانپزشک در مورد ادامه درمان با شما صحبت خواهد کرد و می تواند جزئیاتی از هزینه های تخمینی ونیرها به شما ارائه دهد.

مرحله دوم: تهیه و ساخت ونیرهای شما

در اولین جلسه درمان، امکان شبیه سازی دیجیتالی نتایج درمان از قبل وجود دارد، بنابراین یک اسکن دیجیتالی از دندان های شما ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، این طرح دیجیتالی را می توان به مدلی از رزین نیز منتقل کرد. به این ترتیب می توانید نتیجه را از قبل در دهان خود مشاهده کنید. سپس با مشورت شما سایه رنگ مناسب برای ونیرهای شما تعیین خواهد شد. علاوه بر این، عکس هایی برای عکس های قبل و بعد گرفته می شود که برای ثبت موفقیت فردی درمان استفاده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی چیست و چه خدماتی دارد؟

همچنین در این مرحله، دندان های جلوی شما برای چسباندن ونیرهای دندانی آماده می شوند. اگر گزینه مناسبی باشید و از نتایج احتمالی رضایت داشته باشید، دندان های شما را با برداشتن مقادیر کمی از مینای دندان های شما آماده می کنند. در مرحله بعد، از دندان های شما قالب گرفته می شود. یک تکنسین لابراتوار دندانپزشکی از این قالب ها برای ساخت ونیرهای سفارشی شما استفاده می کند. (اگر ونیرهای کامپوزیت را انتخاب می کنید، قالب های دندانی نیاز نیستند.) بر اساس اسکن، تکنسین دندانپزشکی ونیرهای سرامیکی نازک را دقیقاً مطابق با نیاز شما تولید می کند. لابراتوار دندانپزشکی برای تولید ونیرهای مختص شما حدود یک هفته زمان نیاز دارد.

مرحله سوم: نصب ونیرهای دندانی شما

برای دریافت ونیرهای کامپوزیتی این کارها روی مینای دندان های مربوطه انجام نمی شوند و فقط باید کمی ساییده شوند و سطح دندان ها زبر شود. در مقایسه با قرار دادن ونیرهای سرامیکی، فقط ماده سخت دندان ها اندکی ساییده می شود و ماده سالم دندان تا حد امکان دست نخورده باقی می ماند. این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود. برای اینکه تزریق های لازم تا حد امکان بدون درد باشند، از قبل از بی حس کننده سطحی استفاده می شود. پس از آن ماده کامپوزیت به صورت لایه لایه روی سطح دندان ها قرار می گیرد، شکل داده می شود، و با تاباندن نور مخصوص خشک می شود و در آخر پولیش می شود.

از سوی دیگر، ممکن است چند هفته طول بکشد تا لابراتوار دندانپزشکی ونیرهای سرامیکی شما را کامل کند. در صورت لزوم، دندانپزشک شما می تواند در این فاصله ونیرهای موقت را روی دندان های شما قرار دهد. هنگامی که تکنسین ونیرهای شما را آماده کرد، لابراتوار آنها را به مطب دندانپزشک شما ارسال می کند.

در طی دومین ویزیت مطب، دندانپزشک شکل، رنگ و تناسب ونیرهای شما را بررسی می کند، سپس با استفاده از سمان دندانپزشکی آنها را به طور دائم در جای خود می چسباند. در نهایت، بایت شما را بررسی می کند و تنظیمات لازم را انجام می دهد.

اگر می خواهید چیزی را در مورد ونیرهای خود تغییر دهید، مانند شکل یا رنگ، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. آنها با شما و لابراتوار دندانپزشکی هماهنگ خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که نتایج شما رضایت بخش هستند.

پس از دریافت ونیرها نیاز نیست هیچ زمانی را از کار خود دور باشید. افرادی که ونیرهای دندانی را دریافت می کنند می توانند در همان روز به فعالیت های عادی خود بازگردند. همچنین می توانید بلافاصله بعد از قرار ملاقات خوردن یا آشامیدن را از سر بگیرید، البته زمانی که بی حسی از بین رفته باشد، و می توانید با اعتماد به نفس دندان های زیبای خود را به نمایش بگذارید.

امروزه ونیرهای دندانی به گونه ای ساخته می شوند که به سختی می توان گفت بخشی از دندان باید برای آماده سازی تراشیده شود. به این معنا که دندان های شما در پشت ونیرهای جدید زنده و سالم می مانند.

دندانپزشکان از یک تکنولوژی چسب مخصوص برای چسباندن ونیرهای سرامیکی نازک به سطح دندان ها استفاده می کنند که به طور حرفه ای تمیز و خشک می شود تا برای مدت طولانی دوام بیاورد.

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

آیا ونیرهای دندانی به مراقبت خاصی نیاز دارند؟

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک تنها کارهایی هستند که باید انجام دهید تا ونیرهای خود را در شرایط خوب نگه دارید. حتماً از یک مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده غیر ساینده استفاده کنید. از محصولات سفید کننده خودداری کنید، زیرا می توانند ونیرهای شما را خراش دهند.

برای ماندگاری ونیرهای خود، باید از گاز زدن مستقیم غذاهای سفت یا ترد مانند سیب، هویج و گوشت های سفت نیز خودداری کنید. این خوراکی های را برش دهید و آنها را با دندان های عقب خود بجوید.

ونیرهای پرسلن در برابر لکه مقاوم هستند، اما هنوز هم ایده خوبی است که از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ مانند انواع توت ها، شراب قرمز، قهوه و چای خودداری کنید. این خوراکی ها و نوشیدنی ها به مرور زمان می توانند ونیرهای شما را لکه دار کنند.

مزایای ونیرهای دندانی کدامند؟

ونیرهای دندانی مزایای زیادی دارند. مثلاً:

  • ونیرها می توانند ظاهر لبخند شما را به طرز چشمگیری بهبود دهند.
  • آنها با دندان های طبیعی شما ترکیب می شوند تا نتایج واقعی داشته باشند.
  • ونیرها بهتر از مینای دندان های طبیعی شما در برابر لک شدن مقاومت می کنند.
  • ونیرهای دندانی به نگهداری اضافی نیاز ندارند.
  • طول عمر آنها با مراقبت مناسب بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید تراپی و بایدها و نبایدهای پس از آن

ونیرهای دندانی چه معایبی دارند؟

ونیرها معایب خاصی نیز دارند. مثلاً:

  • حداقل مقداری از مینای طبیعی خود را از دست خواهید داد.
  • بسیاری از انواع ونیرها برگشت پذیر نیستند.
  • دندان های شما ممکن است به گرما و سرما حساس تر شوند.
  • این امکان وجود دارد که ونیر بیفتد یا کنده شود.
  • ونیرهای دندانی جنبه زیبایی دارند، بنابراین تحت پوشش اکثر بیمه ها قرار نمی گیرند.

آیا ونیرها به دندان های شما آسیب می رسانند؟

خیر. ونیرها به طور فعال به دندان های شما آسیب نمی رسانند. با این حال، هنوز هم این امکان وجود دارد که ساختار طبیعی دندان زیرین پوسیده شود. بنابراین، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن بسیار مهم است.

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن

آیا ونیرها دائمی هستند؟

بیشتر انواع ونیرهای دندان دائمی هستند، به این معنا که قابل برگشت نیستند. برخی از انواع ونیرها، مانند ونیرهای بدون آماده سازی یا حداقل آماده سازی، برگشت پذیر هستند.

درمان با ونیرهای پرسلن نتایج طولانی مدتی را ارائه می دهد. از آنجا که ونیرها از سرامیک های با استحکام بالا ساخته شده اند، می توانند حتی قوی ترین تنش های ناشی از گاز زدن و جویدن را تحمل کنند. آنها اگر به درستی استفاده شوند، و با مراقبت و نگهداری مناسب، اغلب طول عمر تقریباً ۱۰ تا ۲۰ سال دارند.

البته این به عوامل زیادی بستگی دارد. علاوه بر انتخاب مواد مورد استفاده، بهداشت صحیح دهان و همچنین سبک زندگی و عادات غذایی بیمار همگی نقش دارند. پوسیدگی احتمالی دندان های ونیر شده نیز می تواند دلیلی برای برداشتن ونیرهای سرامیکی در مراحل اولیه باشد. البته، ما به شما توصیه می کنیم که چه کاری می توانید انجام دهید تا از ونیرهای خود تا حد امکان لذت ببرید.

هزینه ونیرهای دندانی چقدر است؟

ونیرها از مواد سرامیکی بادوام و مقاوم ساخته شده اند و برای دندان های هر بیمار به صورت مجزا نصب می شوند. اظهارات کلی در مورد قیمت های فراگیر برای ونیرها را نمی توان به طور قابل اعتماد بیان کرد. در طول معاینه و مشاوره اولیه، گزینه های درمانی دقیق به اطلاع شما خواهند رسید و طرح درمان و هزینه فردی شما برای شما ترسیم می شود. در موارد فردی، بیمه درمانی شما ممکن است تا حدی هزینه ونیرها را در مورد دندان هایی با پرکردگی های بزرگ پوشش دهد.

آیا طرح های بیمه های درمانی هزینه های ونیرها را پوشش می دهند؟

برای پاسخ به این پرسش باید تفکیک کرد که ونیرها به دلایل ضروری پزشکی یا صرفاً زیبایی ساخته شده اند. از آنجا که ونیرهای سرامیکی معمولاً یک اصلاح زیبایی محسوب می شوند و نه یک پروتز دندانی، هزینه های درمان به ندرت توسط بیمه سلامت عمومی بازپرداخت می شوند.

با این حال، در برخی موارد، بیمه درمانی شما ممکن است بخشی از هزینه های درمان را پوشش دهد. به عنوان مثال، حوادث یا عیوب پر کردن بزرگ ممکن است پوشش داده شوند. اختلالات عملکردی، مانند دندان قروچه شدید، گاهی اوقات نشانه ای برای ونیر کردن هستند. بیمه های خصوصی نیز همیشه هزینه ونیر را پرداخت نمی کنند. اصلاحات صرفاً زیبایی به ندرت به طور کامل پوشش داده می شود. با این حال، دندانپزشک شما خوشحال خواهد شد که این موضوع را در موارد فردی طی یک مشاوره روشن کند.

چگونه می توان ونیرهای خود را در شرایط خوبی نگه داشت؟

در اینجا چند توصیه برای حفظ ظاهر و احساس عالی ونیرها وجود دارد:

  • حداقل دو مرتبه در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید غیر ساینده و یک مسواک نرم مسواک بزنید.
  • یک بار در روز بین دندان های خود را نخ دندان بکشید.
  • دو بار در روز از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید.
  • هرگز از دندان های خود به عنوان ابزار (مانند باز کردن بسته ها یا پاره کردن برچسب های لباس) استفاده نکنید.
  • برای معاینات و تمیز کردن معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی باید به دندانپزشک خود مراجعه کرد؟

اگر از ظاهر لبخند خود ناراضی هستید، ونیرهای دندان ممکن است یک راه حل باشند. با دندانپزشک خود در مورد نگرانی های زیبایی خود صحبت کنید و دریابید که آیا ونیرها می توانند برای شما مناسب باشند کنند یا خیر.

اگر قبلاً ونیر داشته اید و چیزی کاملاً درست نیست، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

ونیرها راهی عالی برای تقویت لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما هستند- و می توانند راه حلی برای شما باشند. قبل از انتخاب درمان، مزایا و معایب را بسنجید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیبایی خاص خود صحبت کنید و دریابید که آیا ونیرهای دندان گزینه خوبی برای شما هستند یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code