تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس ها

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس (یا سری سینوسی) نوعی تست تصویربرداری هستند که از مقدار اندکی اشعه برای تجسم یا تصویر سازی جزئیات سینوس های شما استفاده می کنند. سینوس ها کیسه های پر از هوا به صورتی جفتی (راست و چپ) هستند که ساختارهای بینی را احاطه می کنند. عملکرد سینوس ها مورد بحث است، اما احتمالاً شامل مرطوب کردن هوای تنفس شده از راه بینی و ایجاد فرم برای صورت شما باشد.

چهار جفت سینوس مختلف وجود دارند:

• سینوس های فرونتال یا قدامی: سینوس های فرونتال راست و چپ در بالا و اطراف چشم های شما قرار دارند. بویژه، آنها در نزدیکی مرکز پیشانی شما، درست بالای هر چشم واقع شده اند.
  • سینوس های ماگزیلاری: سینوس های ماگزیلاری بزرگ ترین سینوس ها هستند. آنها در پشت استخوان گونه های شما در نزدیکی ماگزیلا یا فک بالا قرار گرفته اند.
  • سینوس های اسفنوئید: سینوس های اسفنوئید در پشت جمجمه، نزدیک عصب بینایی و غده هیپوفیز واقع شده اند.
  • سینوس های اتموئید: این سینوس ها بین چشم ها و پل بینی شما واقع شده اند. سینوس های اتموئید از مجموعه ای از ۶ تا ۱۲ سلول کوچک هوا تشکیل شده اند که به طور مستقل به داخل مجرای بینی شما باز می شوند. آنها به گروه های جلو، میانی و عقب تقسیم می شوند.

تصاویر رادیوگرافی سینوس ها با اشعه ایکس به پزشکان کمک می کنند تا مشکلات مربوط به سینوس ها را تشخیص دهند. سینوس ها معمولاً پر از هوا هستند، بنابراین تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس های سالم، مسیرها را سیاه نشان می دهند. یک ناحیه خاکستری یا سفید در عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس ها نشان دهنده وجود مشکل است. این اغلب به دلیل التهاب یا تجمع مایع در سینوس ها است.

تصویر رادیوگرافی سینوس همچنین ممکن است اشعه ایکس سینوس یا رادیوگرافی سینوس پارانازال نیز نامیده شود. این یک تست غیر تهاجمی است که می تواند به سرعت و با کمی ناراحتی یا درد کامل شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تکنیک های گرفتن تصاویر رادیوگرافی جمجمه

چرا تصاویر رادیوگرافی از سینوس ها گرفته می شوند؟

اگر علائم مشکلات سینوس یا سینوزیت را تجربه می کنید، که به عنوان عفونت سینوسی نیز شناخته می شود، پزشک شما عکس برداری با اشعه ایکس از سینوس ها را تجویز می کند. سینوزیت زمانی رخ می دهد که سینوس های شما ملتهب می شوند، و باعث تجمع چرک و مخاط در این حفره ها می شود. این بیماری معمولاً در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود که بعد از عفونت ویروسی ایجاد می شود.

علائم سینوزیت عبارتند از:

• گرفتگی بینی با ترشحات غلیظ بینی که ممکن است سفید، زرد یا سبز به نظر برسند.
  • درد یا تحریک پذیری در پیشانی، بین چشم ها، یا در گونه ها یا فک بالا
  • تورم در اطراف چشم ها یا بینی یا در گونه های شما
  • کاهش حس بویایی
  • تخلیه پشت بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • گوش درد
تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس

عفونت سینوسی: علائم، علل، و درمان ها

سینوزیت می تواند حاد یا مزمن باشد.

سینوزیت حاد معمولاً بین یک تا دو هفته طول می کشد. عفونت هایی که می توانند باعث سینوزیت حاد شوند عبارتند از عفونت های ویروسی، عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی. سینوزیت همچنین می تواند در نتیجه موارد زیر ایجاد شود:

• آلرژی ها
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • سرماخوردگی یا آنفولانزای طولانی مدت
  • تومورها یا پولیپ ها در مجرای بینی یا سینوس ها
  • آدنوئیدهای بزرگ یا عفونی که غدد واقع در سقف دهان هستند.

سینوزیت مزمن باعث می شود سینوس های شما به مدت ۱۲ هفته یا بیشتر ملتهب و عفونی باقی بمانند. این وضعیت می تواند در نتیجه موارد زیر ایجاد شود:

• عفونت های ویروسی
  • آسم
  • آلرژی ها
  • سینوزیت حاد عود کننده
  • ضربه به صورت
  • مشکلات دستگاه تنفسی
  • اختلالات کمبود سیستم ایمنی

تصاویر رادیو گرافی سینوس با اشعه ایکس همچنین می توانند برای تشخیص سایر مشکلات سینوس، از جمله تومور یا خونریزی در سینوس ها استفاده شوند.

در طول گرفتن عکس رادیوگرافی از سینوس چه اتفاقی می افتد؟

تصاویر رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس معمولاً در بیمارستان یا لابراتوار پزشکی انجام می شود. این تصویر برداری ممکن است به صورت سرپایی یا به صورت بستری در بیمارستان انجام شود. هیچ آمادگی نیاز نیست. با این حال، قبل از گرفتن این نوع تصاویر، هر گونه جواهرات یا اشیاء فلزی که ممکن است داشته باشید را باید بردارید. رادیولوژیست یا تکنسین رادیوگرافی، عکسبرداری سینوس ها با اشعه ایکس را انجام خواهد داد.

ممکن است از شما خواسته شود که روی میز اشعه ایکس بنشینید یا دراز بکشید. در مرحله بعدی رادیولوژیست یک پیش بند سربی روی تنه شما قرار می دهد تا از شما در برابر تشعشعات محافظت کند. سپس سر شما را همراستا با دستگاه رادیوگرافی با اشعه ایکس قرار می دهند. در حالی که تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در حال ایجاد هستند، باید این موقعیت را برای چند لحظه حفظ کنید. رادیولوژیست برای گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس در پشت پنجره محافظ قرار می گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا فوتوگرافی دندانپزشکی نیاز است؟

مهم است که در حین گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس تا حد امکان ثابت بمانید. در غیر این صورت، تصویر تار خواهد شد. تنها چند ثانیه طول می کشد تا تصویر اشعه ایکس کامل شود. ممکن است صدای کلیکی را بشنوید، شبیه صدایی که دوربین هنگام عکس گرفتن می دهد.

رادیولوژیست ممکن است نیاز داشته باشد چندین بار موقعیت شما را تغییر دهد تا از تمام سینوس های شما عکس بگیرد.

سینوزیت ادنتوژنیک یا سینوزیت با منشاء دندانی چیست؟

سینوزیت ادنتوژنیک التهاب سینوس ماگزیلاری در پی آسیب به دندان یا فرایندهای دندانپزشکی را توصیف می کند. سینوزیت ادنتوژنیک ۷۰-۵ درصد از موارد سینوزیت ماگزیلاری مزمن را تشکیل می دهد. این شایع ترین علت سینوزیت یک طرفه ماگزیلاری است.

علائم بالینی سینوزیت ادنتوژنیک

سینوزیت یک تشخیص بالینی است که بر وجود علائم و نشانه هایی مانند درد، فشار، پری صورت، تخلیه مخاطی چرکی بینی، احتقان یا انسداد بینی، و کاهش حس بویایی تکیه دارد. برای تشخیص سینوزیت مزمن، با وجود تلاش برای درمان پزشکی، این علائم باید بیشتر از ۱۲ هفته وجود داشته باشند. درد دندان در سینوزیت ادنتوژنیک ممکن است رخ دهد اما اغلب وجود ندارد. بیمارانی که شواهد تصویربرداری از التهاب مخاط سینوس دارند لزوماً علامت دار نیستند.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس

علل بروز سینوزیت ادنتوژنیک

سینوزیت ادنتوژنیک ناشی از گسترش عفونت یا التهاب از دندان به سینوس فک بالا از طریق سوراخ شدن کف سینوس و اختلال در غشاء اشنایدرین است.

منابع در مورد اینکه آیا علل ناشی از بی دقتی پزشک هستند یا آسیب دندانی علل شایع سینوزیت ادنتوژنیک، متفاوت هستند.

علل ناشی از اشتباه پزشکی:

• ارتباط دهان- آنترال یا فیستول در پی کشیدن دندان
  • فرایند لیفت سینوس
  • جسم خارجی (به عنوان مثال ترمیم دندان، پر کردن کانال ریشه، جابجا شدن ریشه ها)

علل غیر از اشتباه پزشکی:

• آسیب شناسی التهابی پری آپیکال یا پریودنتیت آپیکال (شایع ترین)
  • پریودنتیت حاشیه ای، معمولاً با از دست دادن شدید استخوان عمودی
  • پاتولوژی ترکیبی ریشه- پریودنتیک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرفتن چند عکس رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس در سال ایمن است؟

دندان منشاء این التهاب تقریباً همیشه یکی از دندان های مولر یا پرمولر فک بالا است که معمولاً دندان های مولر اول یا دوم را درگیر می کنند.

ویژگی های رادیوگرافیک

شایع ترین یافته ای که تشخیص سینوزیت ادنتوژنیک را تأیید می کند، اما ثابت نمی کند، غلیظ شدن مخاط در سینوس ماگزیلاری تحتانی است (بیش از ۲ میلی متر غیر طبیعی است، بیش از ۱۰ میلی متر شدید تشخیص داده می شود). کدر شدن سینوس ماگزیلاری به صورت یک طرفه و ایزوله، باید احتمال یک علت ادنتوژنیک (با منشاء دندانی) را افزایش دهد.

ارزیابی چند سطحی دندان های مولر و پرمولر فک بالا و استخوان اطراف آن باید برای شناسایی منبعی مانند شفافیت پری آپیکال، از دست دادن استخوان پریودنتال، فیستول اوروآنترال و مواد خارجی ترمیمی یا ترمیم کننده دندان انجام شود.

خطرات عکس رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس چیست؟

عکس رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس شامل استفاده از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از بدن شما است. در حالی که از مقادیر نسبتاً اندک تشعشع استفاده می شود، هر بار که بدن شما در معرض تشعشع قرار می گیرد خطری وجود دارد. مهم است که پزشک خود را در مورد هر گونه آزمایش پزشکی که در گذشته انجام داده اید مطلع کنید. این به پزشک کمک خواهد کرد تا مطمئن شود که شما در معرض اشعه بیش از حد قرار نمی گیرید.

همچنین بسیار مهم است که اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار باشید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا اشعه می تواند باعث بروز نقص مادرزادی شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که آزمایش دیگری را تجویز کند یا از اقدامات خاصی برای محافظت از کودک شما در برابر اشعه استفاده کند.

بعد از عکسبرداری از سینوس چه اتفاقی می افتد؟

تصاویر رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس نسبت به سایر انواع تست های سینوس، کمتر تهاجمی هستند، اما کمتر جامع هستند. در اکثر موارد، تصویر رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس تستی است که در یک سری تست انجام خواهد شد. تصویر رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس ممکن است نشان دهنده وجود مشکل سینوس باشد، اما دیگر تست های سینوس می توانند به تعیین علت خاص آن مشکل کمک کنند.

این تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• آندوسکوپی بینی یا رینوسکوپی
  • آزمایش خون
  • ام آر آی یا سی تی اسکن
  • سوراخ سینوس و کشت باکتری

انواع خاصی از آزمایشات اضافی که انجام می شوند، بسته به شرایط خاص شما متفاوت هستند. با پزشک خود در مورد نتایج تصاویر رادیوگرافی سینوس با اشعه ایکس و مراحل بعدی در فرآیند تشخیص صحبت کنید.